وبلاگ

لباس اداری مناسب سازمان چه ویژگی‌هایی دارد؟

انتخاب لباس اداری

فرض کنید که به تازگی در یک شرکت و یا سازمانی استخدام شده‌اید، مهم‌ترین مسئله‌ای که ذهن شما را درگیر می‌کند، انتخاب لباس اداری مناسب است. آیا می‌دانید که ویژگی‌های لباس اداری خوب چیست و چه نکاتی را باید هنگام خرید لباس اداری در نظر بگیرید؟

ما می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا بهترین لباس اداری را برای محیط کاری خود انتخاب کنید. هنگام انتخاب لباس اداری باید به دو مورد توجه کنید: میزان راحتی لباس و متناسب بودن آن با شغل شما! با در نظر گرفتن این دو مورد، می‌توانید در محیط کار خود احساس راحتی داشته باشید و بهتر از همیشه کار کنید و عملکرد خوبی از خود نشان دهید.

چرا پوشیدن لباس اداری مناسب در محل کار اهمیت دارد؟

این روزها بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها برای کارمندان خود از لباس فرم اداری استفاده می‌کنند و همه کارمندان نیز باید مطابق قوانین موجود در شرکت لباس بپوشند. این کار مزایای بسیار زیادی برای شرکت‌ها و سازمان‌های اداری دارد. در اینجا به چند دلیل مهم انتخاب لباس اداری برای کارکنان اشاره می‌کنیم:

  1. در نظر مشتریان کاملا حرفه‌ای جلوه می‌کنید.
  2. دیدگاهی یکسان و قابل شناخت به مشتری القا می‌کنید.
  3. همیشه ظاهری مرتب و آراسته خواهید داشت.
  4. تشخیص کارمندان از سایر افراد آسان‌تر خواهد بود.
  5. یک روش بازاریابی و کسب سود بیشتر محسوب می‌شود.
  6. اختلاف سلیقه و فرهنگی در محیط کاری به وجود نمی‌آید.
  7. کارمندان احساس راحتی بیشتری دارند.
  8. راندمان کاری افزایش می‌یابد.
  9. نوعی برندسازی و معرفی کسب و کار به دیگران محسوب می‌شود.

چه رنگ‌هایی برای لباس اداری مناسب هستند؟

برای انتخاب رنگ مناسب برای لباس اداری، باید به شغل فرد توجه شود. زیرا رنگ لباس با شغل فرد رابطه مستقیم دارد. به طور کلی، رنگ‌هایی مانند قهوه‌ای تیره، سبز یشمی، فیروزه‌ای، قرمز تیره برای محیط کاری اصلا مناسب نیستند و نباید در لباس اداری استفاده شوند. در مقابل بیشتر شرکت‌ها از رنگ طوسی،‌سورمه‌ای در لباس اداری کارمندان خود استفاده می‌کنند که دارای خطوط قرمز یا آبی رنگ باشد و در شرکت‌های مهندسی نیز بیشتر از رنگ مشکی استفاده می‌شود.

بنابراین هنگام انتخاب لباس اداری باید توجه کنید که رنگ آن متناسب با کار و محیط کاری شما باشد.


در بلاگ طراحان دوخت بخوانید: بایدها و نبایدهای ست کردن لباس فرم اداری


چه مدل لباس‌هایی به هیچ عنوان مناسب محل کار نیستند؟

در ابتدا باید گفت مهم‌ترین مسئله این است که متناسب با جو و محیط خود لباس بپوشید، اما در محیط‌های رسمی، باید چند نکته را رعایت کنید که عبارت‌اند از:

  • کفش پاشنه بلند نپوشید.

برای خانم‌ها پاشنه کفش 7 تا 9 سانتیمتر مشکلی ندارد اما پاشنه بلندتر از این معیار برای محیط کاری اصلا مناسب نیست.

  • کفش اسپرت و کفش‌های جلو باز استفاده نکنید.

کفش‌های اسپرت و یا صندل و غیره برای محیط کاری هیچ جلوه خوبی ندارد.

  • از شلوار جین و یا شلوارهای تنگ و چسبان دوری کنید.

استفاده از شلوار جین شاید در شرکت‌های خصوصی مانعی نداشته باشد اما در ادارات دولتی اصلا جایز نیست. اما شلوارهای تنگ به هیچ عنوان در محیط کاری نباید استفاده شود.

بایدها و نبایدها در انتخاب لباس محل کار

یکی از دغدغه‌های بسیاری از کارمندان، این است که جنس پارچه لباس اداری باید چگونه باشد؛ زیرا آنها دوست ندارند که لباس آنها پس از مدت کوتاهی پاره شود و یا آسیب ببیند. به همین دلیل، باید ویژگی های لباس اداری مناسب را بدانید. برخی از نکات مهم در انتخاب لباس اداری عبارت‌اند از:

  • انتخاب جنس پارچه متناسب با فصول گرم و سرد

معمولا پارچه‌های ضخیم و دارای آستر برای فصول سرد سال استفاده می‌شوند. در فصول گرم بهتر است از پارچه‌های نازک‌تر و سبکتر استفاده شود.

  • انتخاب پارچه‌های مناسب و ضدحساسیت

پارچه‌هایی که از جنس کتان، الیاف، پنبه‌ای و یا نخی هستند، به دلیل طبیعی بودن الیاف آنها، مشکلی به وجود نمی‌آورند و موجب ایجاد حساسیت نیز نمی‌شوند.

  • طراحی مناسب لباس متناسب با سایز و اندام هر فرد

لباس‌های کارمندان نباید تنگ و چسبان باشد و در عین حال نباید بسیار گشاد باشد. در هر دوی آنها هیچ ظاهر خوبی ایجاد نمی‌شود و بدتر اینکه ممکن است در اعتماد به نفس و عملکرد فرد تاثیر بدی داشته باشد.

برای مصاحبه‌های شغلی چگونه باید لباس بپوشیم؟

رفتن به مصاحبه شغلی، یکی از مهم‌ترین مراحل برای گرفتن شغل مورد نظر است. همانطور که می‌دانید، انسان‌ها با ظاهر فرد قضاوت می‌کنند. به همین دلیل باید کاملا آراسته باشند و پوشش مناسبی برای جلب توجه مخاطب داشته باشند. برای مصاحبه شغلی، می‌توانید به چند نکته زیر توجه کنید و متناسب با نکات ذکر شده، لباس مناسبی انتخاب کنید:

  • تحقیق درباره محیط کار و لباس کارمندان آنها
  • تمیز، مرتب و اتو کشیده لباس بپوشید.
  • از رنگ‌های خنثی استفاده کنید.
  • رسمی باشید.
  • کفش تمیز و راحت بپوشید.
  • از زیورآلات استفاده نکنید.

ویژگی‌های لباس اداری مناسب برای بانوان

مهم نیست که شما در چه محیطی مشغول به کار هستید، در هر صورت باید ظاهری آراسته و مرتب داشته باشید. با این حال، خانم‌ها باید از مانتو و شلوار اداری و مقنعه در محیط اداره استفاده کنند. ویژگی‌های لباس اداری برای خانم‌ها شامل موارد زیر است:

  • به مخاطب‌های خود در محیط کاری توجه کنید و سعی کنید متناسب با آن لباس بپوشید.
  • به فرهنگ و عرف جامعه در انتخاب یک لباس رسمی دقت کنید.
  • از لباس اتو کشیده استفاده کنید.
  • لباس شما باید متناسب با اندام شما باشد و دکمه‌های به طور کامل بسته شود.
  • به همراه لباس رسمی از کفش‌های پاشنه بلند با پاشنه‌های بین ۳ تا ۵ سانتیمتر استفاده کنید.
  • جوراب همرنگ پوست یا رنگ تیره استفاده کنید.

ویژگی های لباس اداری مناسب برای بانوان


در بلاگ طراحان دوخت بخوانید: ترکیب رنگ مناسب لباس کار و لباس فرم اداری


ویژگی‌های لباس اداری مناسب برای آقایان

آقایان در محیط کاری خود می‌توانند از لباس‌هایی مانند پیراهن و شلوار اداری استفاده کنند. اما اگر محیط کاری رسمی و اداری است، بهتر است از کت و شلوار با کفش مناسب استفاده کنند. برای رنگ لباس نیز می‌توانند از رنگ‌های خنثی که بیشتر ترجیح داده می‌شوند، استفاده کنند.

ویژگی های لباس اداری مناسب برای آقایان

فراموش نکنید که علاوه بر لباس، سایر جزئیات نیز بسیار اهمیت دارند. به همین دلیل باید از جوراب مناسب، کفش اداری، ساعت و… نیز استفاده کنند. تکمیل کردن لباس اداری با اکسسوری‌های مناسب، می‌تواند ظاهر شما را جذاب و منحصر به فرد نشان دهد و تاثیر خوبی برای جلب مشتریان داشته باشد.

جمع‌بندی

انتخاب لباس اداری مناسب از آن جهت که این فاکتور اولین شکل از برخورد مراجعین به سازمان است اهمیت بسیار زیادی دارد. فرم اداری مناسب علاوه‌بر مورد ذکر شده به افزایش آراستگی کارکنان و شرکت نیز کمک زیادی میکند به همین جهت توجه به آن امری ضروری است. مجموعه طراحان دوخت با چندین سال تجربه در زمینه طراحی و تولید انواع لباس کار و فرم اداری زنانه و مردانه تنوع زیادی از این دسته را در اختیار مشتریان خود قرار میدهد. شما میتوانید با بررسی مدل‌های مختلف موجود در سایت و با توجه به فرهنگ سازمانی خود مدل‌ موردنظر خود را انتخاب و آن را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت از طراحان دوخت تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *