وبلاگ

ویژگی های لباس کار مناسب با توجه به استانداردهای جهانی چیست؟

ویژگی های لباس کار مناسب چیست؟ هنگام انتخاب لباس کار مناسب برای کارمندان سازمان خود به چه نکاتی دقت میکنید؟ لباس‌ کار برند‌دار باید هویت شرکت شما را به نمایش بگذارد، ارزش‌ها و باورهای آن را به طور مثبت منتقل کند و در همان نگاه اول توجه‌ها را به سمت خود جلب کند. می‌بینید که لباس کار وظایف زیادی را بر عهده دارد، تک تک خصوصیات زیر باید در یک لباس کار ایده‌آل لحاظ شود:

  • هویت و رنگ برند
  • تناسب
  • جنس پارچه
  • کارآمد بودن
  • استایل و مد

انواع پارچه استفاده شده در لباس کار

محیط کاری شما گرم است یا سرد؟ آیا در هوای آزاد و در معرض بارش باران و برف کار می‌کنید؟ و یا ممکن است در معرض شعله‌های آتش و جرقه قرار گیرید؟ در انتخاب پارچه، آنچه حائز اهمیت است این است که کاربرد لباس و تمام جوانب محیط کاری را بسنجید و کیفیتی را انتخاب کنید که کلیه نیازها و حوادث را پوشش دهد. در زیر به برخی از انواع پارچه استفاده شده در لباس کار اشاره می‌کنیم:

  • پارچه لباس کار تترون

پارچه لباس کار تترون بیشتر در لباس‌هایی استفاده می‌شود که نیازی به مقاومت زیاد ندارند. این نوع پارچه نسبت به سایر پارچه‌ها از ضخامت کمتری برخوردار بوده و بیشتر در تولید پیراهن مردانه، روپوش‌های پزشکی و رستورانی کاربرد دارد. کیفیت و تنوع بسیار زیادی از این پارچه در حال عرضه است اما بهترین نوع پارچه تترون موجود در بازار آرو ژاپن است.

  • پارچه لباس کار ترگال

پارچه لباس کار ترگال نیز بسیار شبیه پارچه تترون بود و تنها تفاوت آن‌ها در ضخامت بیشتر پارچه ترگال است. این میزان ضخامت موجب می‌شود پارچه از مقاومت خوبی برخوردار باشد و برای همین بیشتر در روپوش پزشکی، روپوش آزمایشگاهی، روپوش کارگاهی، لباس آشپزی و یونیفرم مدارس از آن استفاده می‌شود. با این حال اگر بخواهید پیراهن مردانه‌ای با ضخامت بیشتر داشته باشید، می‌توانید از این نوع پارچه استفاده کنید. توجه کنید که ویسکوز و پلی استر در تولید این پارچه نقش مهمی دارند.

  • پارچه لباس کار فلامنت کجراه

پارچه لباس کار فلامنت کجراه یکی از محبوب‌ترین نوع پارچه لباس کار در ایران به شمار می‌رود و تقریباً بیش از 90 درصد تولیدات با این پارچه است. ضخامت بیشتر این نوع پارچه نسبت به دو نوع قبلی موجب می‌شود که از مقاومت خوبی برخوردار باشد. اما پارچه خنک و سبکی نیست و کیفیت آن بسته به وزن و میزان پلی استر استفاده شده، متنوع است

  • پارچه لباس کار کتان

پارچه لباس کار کتان یکی از مقاوم‌ترین نوع پارچه بوده و در برابر حرارت بسیار مقاوم است. به همین دلیل اغلب در لباس کار جوشکاری، فرزکاری و کارهای سنگین استفاده می‌شود. این نوع پارچه به سه دسته کتان 30 درصد، کتان 70 درصد و کتان 100 درصد تقسیم می‌شود و مسلم است که هر چه قدر درصد کتان بیشتر باشد، مقاومت و ضخامت پارچه نیز بیشتر خواهد بود.


بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب لباس کار متناسب با شغل فرد 


استانداردهای جهانی تعیین کننده ویژگی لباس کار مناسب

نقش لباس کار در ایمنی بدن و حفظ سلامت کارکنان به قدری حائز اهمیت است که برای ویژگی های لباس کار مناسب استانداردهای جهانی تعریف شده است و لباس کار م.رد استفاده در سازمان‌ها باید از این استانداردها پیروی کنند. طبق استانداردهای جهانی لباس کار، موارد زیر باید متناسب با نوع کار تعریف شوند.

  • استاندارد لباس کار EN ISO 20471

استاندارد EN ISO 20471 مخصوص لباس‌هایی است که باید در شب به خوبی دیده شوند. طبق این استاندارد تمام نوارهای بازتاب‌دهنده نور (شب‌رنگ)، با توجه به توانایی بازتابنده در انعکاس نور، باید الزامات سطح 2 را داشته باشند (بالاترین سطح 3 است) و این استاندارد برای قابلیت دید بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. سطح محافظت هر لباس کار با برچسبی روی آن مشخص می‌شود. این لباس‌ها مخصوص افرادی است که در محیط‌های تاریک کار می‌کنند و یا محل کار آن‌ها به نحوی است که در مسیر رفت و آمد وسایل نقلیه قرار دارد و یا به هر علت دیگری باید کارکنان از فاصله‌ مشخصی به خوبی دیده شود.

  • استاندارد لباس کار EN 342

این استاندارد که مبدأ آن اتحادیه اروپا‌ست مخصوص محافظت از سرما طراحی شده است. برای تأمین حداکثر محافظت، لباس کار باید به نحوی طراحی و دوخته شده باشد که در اطراف مچ دست را محکم دربرگیرد و هیچ راه نفوذی نداشته باشد. در طراحی این لباس چند فاکتور در نظر گرفته می‌شود: مقدار عایق حرارتی (Y)، درجه نفوذ پذیری هوا (AP) و در صورت وجود، ضدآب بودن (WP).

  • استاندارد لباس کار EN 343

اگر محیط کار شما به نوعی است که ناگزیرید در فضای باز و در شرایط آب و هوایی مختلف کار کنید، نقش این استاندارد در طراحی لباس شما بسیار پررنگ خواهد بود. EN 343 یک استاندارد اروپایی برای لباس‌های محافظ است. اگر می‌خواهید حتی در زیر باد و باران شدید با خیال راحت و بودن مزاحمت به کار خود ادامه دهید، به دنبال گواهینامه EN 343 باشید. در کنار نماد EN 343 دو مقدار خواهد دید: عدد اول ضد آب بودن و عدد دوم میزان نفوذپذیری هوا را در لباس نشان می‌دهد. هر دو عدد بین ۱ و ۳ قرار دارند که یک نشان‌دهنده کم‌ترین میزان مقاومت و سه نمایان‌گر حداکثر محافظت است.

  • استاندارد لباس کار EN ISO 11611

این استاندارد که مخصوص لباس‌های جوشکاری و فرآیندهایی است که تماس حداقلی با آتش و جرقه‌ها الکتریکی را دارند، از کارکنان در مقابل ذرات کوچک فلزات مذاب، جرقه‌های کوچک آتش و تماس کمتر از دو ثانیه با آتش و حرارت بالا محافظت می‌کنند. این استاندارد دارای دو سطح ۱ (پایین‌ترین سطح محافظت) و سطح ۲ (بالاترین محافظت) است.

  • استاندارد لباس کار EN ISO 11612

از ویژگی‌های لباس کار مناسب می‌توان به میزان مقاومت آن در برابر گرما و شعله‌های آتش اشاره کرد. این استاندارد، لباس کار ساخته شده از پارچه‌ای انعطاف‌پذیر را توصیف می‌کند که برای محافظت از بدن کارکنان (به جز سر و دست‌ها) در برابر گرما و یا شعله‌های آتش طراحی شده است.

  • استاندارد لباس کار EN ISO 15797

استاندارد لباس کار EN ISO 15797، در حقیقت میزان مقاومت لباس کار در برابر شستشوهای صنعتی و خشک کردن را نشان می‌دهد.

  • استاندارد لباس کار UV Standard 801

این استاندارد منحصرا برای محافظت پوست از اشعه مضر خورشید در لباس کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. به افرادی که بیشتر کار آن‌ها در فضای باز و زیر نور خورشید صورت می‌گیرد، توصیه می‌شود این استاندارد لباس کار را در طراحی لباس خود در نظر بگیرند.


در بلاگ طراحان دوخت بخوانید: ویژگی‌های جلیقه خبرنگاری


نتیجه‌گیری

اهمیت به سلامت و ایمنی کارمندان و کارگران در محیط کار مهم‌ترین المان برای تغیین مقدار وفاداری آن‌ها به سازمان است. کارفرمایان، خضوض در مشاغل سخت و سنگین، ملزم به تعریف لباس کار مناسب بر اساس استانداردهای جهانی هستند. در این مقاله به بررسی ویژگی های لباس کار مناسب و استانداردهای جهانی مرتبط با آن پرداختیم. چنانچه موارد مهم دیگری در راستای حفاظت از سلامت کارمندان و کارگران در محیط کار میشناسید لطفا آن را با مخاطبان طراحان دوخت درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *