وبلاگ

انتخاب لباس کار متناسب با شغل تضمین‌کننده ایمنی و سلامتی

انتخاب لباس کار

هر کسی باید در محل کار خود از لباس کار مناسب استفاده کند. اما چیزی که بیش از همه اهمیت دارد، انتخاب لباس کار متناسب با شغل افراد است. شرایط محیط کاری باعث می‌شود که فرد نتواند از هر لباسی استفاده کند. به همین دلیل، هنگام انتخاب لباس کار یک شخص، باید به شغل او توجه شود و متناسب با شغل فرد، بهترین نوع لباس کار اعم از لباس کار یکسره، لباس کار دوبنده، لباس کار دو تکه و غیره انتخاب شود.

همچنین مواردی مانند رنگ لباس کار، طرح لباس کار، جنس لباس، ویژگی‌های لباس کار باید متناسب با شغل و نقش هر فرد در شرکت باشد. در غیر اینصورت، لباس کار ممکن است به اندازه کافی نتواند نقش خود را که حفظ سلامتی کارمند است، ایفا کند.


در بلاگ طراحان دوخت بیشتر بخوانید: دلایل گرم بودن لباس کار چیست؟


چرا باید از لباس کار متناسب با شغل در هر فعالیت استفاده کرد؟

تمامی مشاغل از لباس کار خاصی استفاده می‌کنند. در مشاغلی که محیط اداری و رسمی دارد، کارمندان از لباس کار خاص خود استفاده می‌کنند که در درجه اول برای راحتی کارکنان، سپس ایجاد نظم و یکپارچگی در شرکت و در برخی موارد برای برندینگ شرکت و سازمان استفاده می‌شود.

در مشاغلی که بیشتر عملیاتی هستند، حفظ جان و تامین امنیت فرد در اولویت قرار دارد. در چنین شرایطی باید استاندارد لباس کار مطابق با تعریف جهانی آن رعایت شود.. همچنین لباس کار می‌تواند موجب شناسایی کارمندان از افراد متفرقه شود. استفاده از لباس کار مناسب هر شغل، می‌تواند برای معرفی شرکت و سازمان مناسب باشد. علاوه بر آن، نوعی بازاریابی و معرفی محصول یا خدمات نیز به شمار می‌آید.

افرادی که در شرایط آب و هوایی دشوار کار می‌کنند، باید لباس کار مناسبی داشته باشند تا به راحتی بتوانند خود را با شرایط محیط وفق دهند. به همین دلیل هر سازمانی باید شرایط کاری خود را ارزیابی کند و سپس متناسب با آن شرایط لباس کار مخصوص، برای کارمندان خود تدارک ببیند.

استفاده از لباس کار متناسب با شغل هر فرد علاوه‌بر مسائل ایمنی و حفظ و تضمین سلامتی شاغلان آن حرفه باعث راحتی و آراستگی کارکنان در محیط کار نیز میشود.

لباس کار متناسب با شغل، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که هنگام انتخاب لباس کار باید در نظر بگیرید، این است که لباس کار متناسب با شغل چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند از جان افراد محافظت کند. عوامل زیادی در تعیین ویژگی‌های لباس کار مناسب تاثیر دارند که در زیر به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  • جنس پارچه

برای هر کاری متناسب با شرایط محیط کاری، باید از جنس پارچه خاصی استفاده شود. اما در حالت کلی، جنس پارچه باید کیفیت خوبی داشته باشد و در برابر عوامل مختلف، بادوام باشد.

در لباس‌های مخصوص کار از پارچه‌های پلی استر پنبه، ویسکوز، کتان، فلامنت و یا ترکیبی از آنها استفاده می‌شود. در انتخاب جنس پارچه باید دمای محیط کار نیز در نظر گرفته شود. لباس گرم در محیط‌های گرم و مرطوب باعث کلافگی و عدم تمرکز خواهد شد.

  • مواد اولیه مورد نیاز در تولید لباس کار متناسب با شغل

منظور از مواد اولیه شامل نخ دوخت، دکمه، زیپ و غیره است. تمامی چیزهایی که در تولید یک لباس کار مرغوب استفاده می‌شوند، باید متناسب با شغل فرد باشند. به عنوان مثال، در لباس کار برقکار نباید از زیپ و یا دکمه فلزی استفاده کرد. همچنین کلیه این مواد اولیه باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند که در طولانی مدت بادوام باشند.

  • مدل دوخت

مدل دوخت لباس باید با توجه به شغل فرد انجام شود. مطمئنا نحوه دوخت لباس کار برای زنان با مردان تفاوت دارد.

  • اندازه و سایز لباس کار متناسب با شغل

فرد باید هنگام پوشیدن لباس کار احساس راحتی داشته باشد، به همین دلیل لباس باید متناسب با اندازه و اندام فرد طراحی شده باشد.

توجه داشته باشید که ویژگی‌های لباس کار خوب به این موارد منتهی نمی‌شود، بلکه:

  • لباس کار باید قابل شستشو باشد و به راحتی چروک نشود.
  • فرد بتواند در شرایط مختلف، احساس خوبی با لباس خود داشته باشد.
  • پوشیدن و درآوردن لباس کار باید به راحتی قابل انجام باشد.

در بلاگ طراحان دوخت بیشتر بخوانید: لباس کار برقکار


چه لباس کارهایی متناسب با مشاغل مختلف وجود دارد؟

امروزه تقریبا برای هر شغلی لباس کار مخصوص وجود دارد. زیرا بیشتر کسب و کارها به اهمیت استفاده از لباس کار یک‌ شکل پی برده‌اند.

بنابراین هر سازمان و شرکتی با انتخاب لباس کار مناسب برای کارکنان خود، در تلاش برای ایجاد وجهه اجتماعی و همچنین تبلیغ برای کسب و کار خود است. در اینجا به برخی از لباس‌های مخصوص کار که در طراحان دوخت آماده می‌شوند، اشاره می‌کنیم:

لباس کار کارگری

لباس کار متناسب ا شغل کارگری یا خدماتی که در شرکت‌ها و سازمان‌ها برای کارمندان استفاده می‌شود، دارای جنس‌ها و مدل‌های مختلفی هستند. این نوع لباس کار ممکن است از پارچه‌های مختلفی مانند پلی استر، پنبه، پلی استر پنبه، کتان، لی و غیره ساخته شود.

لباس کار کارگری معمولا ارزان‌ترین و ساده‌ترین نوع لباس کار بوده و ترکیب رنگ‌های زیادی ندارد. همچنین به دو صورت بلوز و شلوار و یا کاپشن و شلوار است.

لباس کار مهندسی

لباس کار مهندسی باید کاملا عایق بوده و از جنس مرغوبی ساخته شود. بسته به نوع شغل فرد، لباس کار مهندسان باید ضدآب، ضد مواد شیمیایی، ضد حرارت، عایق گرما و سرما و غیره باشد.

لباس کار جوشکاری

در لباس کار جوشکاری از پارچه‌های لی و کتان خالص (کتان با درصد نخ بالا) استفاده می‌شود. زیرا مقاومت بیشتری نسبت به سایر پارچه‌ها مانند فلامنت کجراه دارد. این نوع پارچه‌ها می‌توانند در برابر حرارت مقاومت کنند و طول عمر لباس نیز بیشتر است.

لباس کار خلبانی

لباس کار خلبانی در اصل یک لباس یکسره است که از جنس پارچه فلامنت کجراه ساخته می‌شود. در فصل سرما می‌توانید آن را از روی لباس‌های خود بپوشید و سرما را حس نکنید.

این مدل لباس کار از روی لباس خلبانان کپی شده است، به همین دلیل لباس کار خلبانی نام دارد. این لباس برای مکانیک‌ها و افرادی که با روغن و یا مواد شیمیایی سروکار دارند، بسیار مناسب است زیرا می‌تواند در برابر اسیدها، انواع مواد شیمیایی، آب، روغن و غیره مقاومت کند.

لباس کار دوبنده

لباس کار دوبنده در اصل یک سرهمی است که از ترکیب رنگ‌های مختلفی ساخته می‌شود. این لباس کار باید دارای جیب‌هایی برای قرار داردن لوازم ضروری باشد. از این مورد در دسته لباس کار متناسب با شغل برای مشاغلی مانند کشاورزی، دامداری، ساختمان‌سازی، کارخانجات و غیره قرار میگیرد.

لباس کار مکانیکی

لباس کار متناسب با شغل مکانیکی یک لباس یکسره بوده و همچنین برای راحتی‌ کار باید از لباس کار آستین کوتاه و یا بدون آستین استفاده کنید. نوع پارچه این لباس‌ها باید در برابر شست‌وشو مقاوم باشند.

لباس کار صنعتی

از لباس کار صنعتی معمولا در صنایع گاز و پتروشیمی، نفت، معماری، عمران، راهسازی و معدن، خودرو و غیره استفاده می‌شود. توجه به استانداردهای جهانی در تعریف ویژگی های لباس کار صنعتی با توجه به خطرات محتمل در مشاغل صنعتی اهمیت ویژه‌ای دارد. در این نوع لباس کار می‌توان از ترکیب رنگ‌های متنوعی استفاده کرد. طراحان دوخت برای تولید این نوع لباس کار از پارچه‌ها با بهترین کیفیت استفاده می‌کند.

لباس کار تبلیغاتی

لباس کار تبلیغاتی بیشتر توسط شرکت‌ها و سازمان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که هدف آنها تبلیغ برند شرکت است.

به همین منظور می‌توان روی لباس کار تمامی کارکنان یک شرکت از آرم و برند استفاده کرد و شرکت خود را به مردم تبلیغ کرد. این روش، یکی از ساده‌ترین و بهترین روش‌های بازاریابی محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

لباس کار معرف شخصیت اجتماعی شما خواهد بود و در شرکت‌های بزرگ، لباس کار متحدالشکل اولین و کم‌هزینه‌ترین تبلیغ برای شرکت به‌شمار می‌رود.

در انتخاب لباس کار، باید به نکات مختلفی دقت داشته باشید از جمله نوع پارچه، دوام آن، تناسب لباس با خطراتی که در محیط کار با آن روبه‌رو هستید، در کنار این عوامل راحتی لباس را نیز فراموش نکنید.

طراحان دوخت تولیدکننده انواع لباس و تجهیزات کار با در نظر گرفتن آخرین و به‌روزترین استاندارهای جهانی لباس کار متناسب با شغل در هر یک از مشاغل را در انواع مختلف و با قیمت مناسب به بازار عرضه میکند. شما میتوانید با توجه به شرایط کار سازمان خود اقدام به خرید لباس مناسب برای خود و کارمندان سازمان خود کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *