وبلاگ

بررسی مناسب‌ترین زمان تعویض لباس کار در سازمان

زمان تعویض لباس کار

ماسب‌ترین زمان تعویض لباس کار در سازمان شما چگونه تعیین میشود؟ بسیاری از مردم تصور می‌کنند که با انتخاب لباس اداری مناسب، نیازی به تعویض دوباره آن ندارند و می‌توانند تا زمانی که لباس کار آنها دچار پارگی یا سوختگی غیرقابل تعمیر نشده باشد، از آن استفاده کنند.

اما همان‌طور که لباس متحد‌الشکل می‌تواند تصویری برجسته و حرفه‌ای از شما در ذهن مشتریان بسازد و جایگاه اجتماعی شما را ارتقا ببخشد؛ لباس نامنظم و مندرس بر تصویر تجاری شما تأثیر منفی خواهد داشت که تغییر آن اگر نگوییم غیرممکن است، کار بسیار دشواری خواهد بود.

در ادامه این مقاله به بررسی علت نیاز به تعویض لباس کار و مناسب‌ترین زمان برای آن میپردازیم.

چرا بعد از گذشت زمان، نیاز است که لباس کار تعویض شود؟

با وجود اینکه برخی از مردم تصورات غلطی درباره زمان تعویض لباس کار دارند، با این حال لباس کار پس از گذشت مدت زمان مشخصی، نیازمند تعویض است.

گذشته از آنکه در برخی مشاغل، استفاده از لباس مندرس خطرناک بوده و بر سلامت کارکنان تأثیر مستقیم خواهد داشت، آراستگی و مرتب بودن لباس بر راندمان کاری نیز بسیار موثر است. در نتیجه زمانی‌که لباس کا شما دچار آسیب‌هایی مانند پارگی یا سوختگی شده باشد یا ظاهر آن مندرس یا مستعمل به نظر برسد زمان خرید لباس کار جدید است.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که در این زمینه مطرح می‌شود، مربوط به روانشناسی است. لباس کار نو تاثیر بسیار خوبی در روحیه افراد و کارکنان خواهد گذاشت.

علاوه بر آن، انتخاب لباس کار اداری با رنگ‌های مناسب می‌تواند نقش موثری در عملکرد کارکنان داشته باشد و علاوه بر آن، اعتماد به نفس آنها را بالا خواهد برد. زیرا به دلیل لباس کار تازه و زیبا، انرژی خوبی از اطرافیان دریافت خواهند کرد.


در بلاگ طراحان دوخت بخوانید: نحوه انتخاب لباس کار تراشکاری


نشانه‌های زمان مناسب تعویض لباس

بسیاری از عواملی که نشان می‌دهد لباس کار باید تعویض شود، مربوط به ویژگی‌های لباس اداری است. به این معنی که ظاهر لباس گویای زمان تعویض لباس است.

عواملی مانند فعالیت زیاد در طی روز و تعریق بالای بدن خصوصا در فصول گرم و سپس شستشوی لباس کار با شوینده‌های شیمیایی باعث می‌شود لباس کار به مرور فرسوده شود. علاوه بر فرسودگی و کهنگی، تعویض لباس نشانه‌های دیگری نیز دارند.

در صورت مشاهده هر یک از نشانه‌های زیر، باید لباس کار را تعویض کنید:

  • تغییر نام تجاری

ممکن است نام شرکت شما با گذشت زمان تغییر کند. هنگامی که تصمیم گرفتید پیام یا اهداف جدیدی را در شرکت به نمایش بگذارید، تعویض لباس را نیز در نظر بگیرید. تعویض لباس کار می‌تواند به بازاریابی برند جدید شما کمک کند.

  • کیفیت لباس کار

لباس کار، اولین چیزی است که به چشم مشتریان می‌آید و اولین قضاوت‌ها از برند شما، بر اساس همین تصویر اولیه ساخته می‌شود. اگر کارمندان شما در یک محیط شلوغ مانند آشپزخانه کار می‌کنند، فواصل تغییر لباس باید کوتاه‌تر باشد.

با کاهش کیفیت رنگ و پارچه، پارگی یا سوختگی در حین کار، بور شدن رنگ و نازک شدن پارچه لباس باید به فکر تعویض باشید.

اگر جزء مشاغل پرخطری هستید که لباس کار، علاوه بر استایل بر ایمنی شما نیز تأثیرگذار است، حتما قبل از هربار پوشیدن، لباس خود را چک کنید و با دیدن کوچک‌ترین نشانه‌ای از آسیب آن را تعویض کنید.

گاهی همین هزینه کوچک برای تعویض لباس کار از خسارت‌های جانی و مالی جبران‌ناپذیری جلوگیری می‌کند.

  • فصلی بودن

هنگام انتخاب لباس کار اداری، برخی از افراد سازگاری لباس با فصول مختلف و شرایط آب و هوایی را فراموش می‌کنند، در حالی این فاکتور بسیار تعیین‌کننده است. هنگام سفارش لباس برای کارمندان خود، لباس کار مناسب فصل بخرید.

این نه تنها مسئولیت شما به عنوان یک کارفرما است بلکه موجب بالا رفتن رضایت و بهره‌وری کارکنان خواهد شد. به دلیل گرم بودن لباس کار در برخی مدل‌ها استفاده از آن‌ها در فصل تابستان مناسب نیست و باعث نارضایتی وکلافگی کارکنان خواهد شد. در فصل زمستان نیز استفادهاز مواردی مانند لباس کاز زمستانی و انواع کاپشن و شلوار بادگیر باعث افزایش رضایت کارکنان و جلوگیری از بیماری آن‌ها میشود.

  • ترندها

برخی از مشاغل برای ماندن در عرصه رقابت در یک صنعت پر سرعت، ناگزیرند که ترندهای جدید را دنبال کنند. گرچه در این نوع مشاغل هماهنگ کردن لباس کار متناسب با این تغییرات ضروری به نظر می‌رسد، اما توجه داشته باشید که برخی از ترندها کوتاه مدت هستند.

قبل از تصمیم‌گیری، ابتدا تعیین کنید که آیا این تغییر می‌تواند برای تجارت شما سودآور باشد یا خیر. اگر به این نتیجه رسیدید که این تغییر می‌تواند برای شما سودمند باشد، لباس کار خود را ارتقا دهید.


خرید لباس کار تابستانی در طراحان دوخت


زمان متوسط برای تعویض لباس کار در هر صنعت چقدر است؟

در نظر بگیرید که اگر لباس کار فرد کهنه و رنگ و رو رفته بوده و یا دارای پارگی و سوختگی باشد، ممکن است تاثیر خوبی در روحیات کارکنان نداشته باشد.

علاوه بر آن، می‌تواند تاثیر منفی در ذهن مشتری، خصوصا در برخورد اول داشته باشد. بنابراین انتخاب لباس اداری نو بسیار مهم است زیرا در جلب احترام و رضایت مشتری تاثیر زیادی دارد.

با در نظر گرفتن چنین شرایطی، صنایع مختلف و شرکت‌ها هر 6 ماه یکبار (سالیانه دو بار) موظف به تعویض لباس کار کارکنان خود هستند.

این زمان کاملا ایده‌آل است، زیرا تاثیر تمامی شرایط جوی، محیطی و غیره روی لباس در نظر گرفته شده است.

با رعایت چه نکاتی می‌توان تعویض لباس کار را به تأخیر انداخت؟

تعویض لباس کار در برخی صنایع که کارکنان بسیاری در آن مشغول به کارند، نیازمند صرف وقت و هزینه بالاست. علاوه‌برآن برخی لباس‌های ایمنی که در صنایع پرخطر استفاده می‌شوند، قیمت بالایی دارند و تعویض مداوم آن‌ها برای کارگران گزینه مناسبی نیست.

خوشبختانه با رعایت چند نکته می‌توانید، لباس کار خود را برای مدت‌ طولانی‌تری سالم نگه دارید و تعویض آن را به تاخیر بیاندازید. برخی از این نکات عبارتند از:

  • انتخاب لباس اداری با رنگ مناسب
  • عدم شست‌وشوی بیش از حد
  • شست و شوی لباس کار با آب سرد
  • عدم قرار دادن لباس در معرض مواد شیمیایی یا گاز شیمیایی
  • پرهیز از قرار دادن لباس کار در زیر نور مستقیم خورشید
  • پرهیز از قرار دادن لباس کار در معرض رطوبت و درجه حرارت بالا
  • در صورت امکان، لباس‌های خود را روی بند لباس آویزان کنید تا خشک شود و از خشک کردن آنها توسط دستگاه خشک کن و یا ماشین لباس شویی خودداری کنید.

جمع‌بندی

با توجه به شغل و محیط کار، لباس کار می‌تواند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در حفظ ایمنی کارکنان، بالابردن روحیه و راندمان کاری آن‌ها، جلب اعتماد مشتری و ایجاد تصویر تجاری برجسته از برند داشته باشد.

بنابراین تعویض لباس کار در زمان درست را نباید به صورت هزینه در نظر بگیرید بلکه نوعی سرمایه‌گذاری روی جذب مشتری و بالا بردن بهره‌وری کارکنان شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *