وبلاگ

بررسی ویژگی های لباس برق کاری با توجه به خطرات این شغل

ویژگی لباس برق کاری

هر شغلی لباس کار مخصوص خودش را دارد که متناسب با شرایط خاص آن طراحی می‌شوند. در صنایع پرخطری مانند برق‌، ایمنی و حفظ سلامت در درجه اول اهمیت قرار دارد و لباس کار مهندسی برق، متناسب با این نیاز و برای افزایش ایمنی طراحی شده و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. اما سوال این است که ویژگی های لباس برق کاری چیست و چگونه می‌تواند از افراد در مقابل خطرات مختلف محافظت کند؟

ما در این مطلب به تمام جزئیات و ویژگی‌های مورد نیاز و جنس پارچه‌ای که طراحان دوخت در تولید لباس کار مخصوص برق استفاده می‌کند، اشاره خواهیم کرد، تا با در اختیار داشتن اطلاعات کافی، لباسی امن و راحت برای خود تهیه کنید.

استفاده از لباس برق کاری مناسب چه ضرورتی دارد؟

خرید لباس کار مناسب، باتوجه به شرایط و خطرات موجود در ه شغل یکی از الزامات پایه‌ای محیط کار است. همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین خطراتی که متخصصان برق را تهدید می‌کند، خطر برق گرفتگی است. برای کاهش خطرات ناشی از برق گرفتگی، باید از تجهیزات ایمنی مناسب استفاده شود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی های لباس برق کاری توجه به خطر برای مهندسان و سایر کارکنان این صنعت و طراحی بر اساس این ضرورت است.

مهندسان و کارکنانی که در این صنعت مشغول به فعالیت هستند، نه تنها باید از لباس کار مهندسی برق استفاده کنند، بلکه برای اطمینان از ایمنی کامل حتما باید دستکش کار، کلاه و کفش مخصوص نیز در اختیار داشته باشند.

ویژگی های لباس برق کاری مناسب چیست؟

باتوجه به خطراتی که برق‌کاران را تهدید میکند حفاظت از ایمنی و سلامت افراد فعال در این حوزه یکی از مهم‌ترین ویژگی های لباس برق کاری است. برخی از این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • لباس برق کاری  باید متناسب با اندازه بدن فرد باشد.
  • با توجه به نقش لباس کار در ایمنی بدن، یک لباس کار مرغوب باید متناسب با شرایط محیط شغلی و آب و هوا باشد.
  • جیب لباس کار باید کوچک و تعداد آن کم باشد تا هنگام کار مانعی برای فرد ایجاد نکند.
  • توجه کنید که دکمه و زیپ فلزی در لباس برق کاری وجود نداشته باشد تا موجب برق گرفتگی نشود.
  • برای محافظت از بدن فرد، بهتر است از پارچه‌های ضخیم و سبک و نخی در لباس کار استفاده شود.
  • آستین لباس کار باید دارای دکمه و یا کش برای محکم کردن آن باشد.

در بلاگ طراحان دوخت بخوانید: نحوه انتخاب لباس کار تراشکاری


لباس برقکاری معمولا از چه جنسی دوخته می‌شود؟

جنس مناسب پارچه یکی از ویژگی های لباس کار مناسب است که در بسیاری از مشاغل، از اهمیت بالایی برخوردار است.

معمولا لباس کار مهندسی برق از جنس پارچه کجراه، کتان صددرصد طبیعی و یا از پارچه‌های ترکیبی الیاف مصنوعی و طبیعی هستند.

یک لباس برق کاری خوب باید بتواند از اعضای بدن فرد مانند دست، پاها، سر و بدن محافظت کند. بنابراین وجود کلاه ایمنی، دستکش، لباس، کفش مناسب و غیره ضروری است.

در برخی مواقع جنس لباس کار برق‌کاران، نخی است زیرا هنگام ایجاد قوس الکتریکی، سرعت سوختن در این نوع پارچه‌ها کمتر است و میزان حرارت تولید شده نیز کمتر است،

در نتیجه در صورت به وجود آمدن حادثه، آسیب کمتری به بدن وارد می‌کند. علاوه بر آن، پارچه‌های نخی هنگام سوختن، به بدن نمی‌چسبند.

کیفیت پارچه در لباس کار بسیار اهمیت دارد و در صورتی که پارچه لباس کار از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، ممکن است نتواند به اندازه کافی از افراد محافظت کند و در نتیجه خرید چنین لباسی بی‌تاثیر خواهد بود و جان کارکنان را به خطر می‌اندازد.

لباس کار برقکاری چه انواعی دارد؟

مهم‌ترین ویژگی لباس برق کاری این است که رنگ و شکل ظاهری مناسبی داشته باشد. یک لباس کار خوب باید از رنگ‌هايی ساخته شود که قابلیت دید بیشتری دارد.

به این معنی که در شرایط محیطی و آب و هوایی مختلف، بیش از 50 درصد قابلیت دید داشته باشد. به همین دلیل، رنگ‌هایی مانند زرد و نارنجی بیشتر در لباس‌ها به کار می‌روند.

شاید به نظر برسد که ظاهر کلی لباس کار اهمیت چندانی ندارد، اما این تصور اشتباهی است. زیرا یک لباس کار زیبا می‌تواند در بالا بردن اعتماد به نفس کارکنان و روحیه آنها، تاثیر زیادی داشته باشد. بنابراین تا حد امکان باید به شکل و ظاهر لباس و همچنین رنگ‌هایی که در آن استفاده می‌شود، توجه کنید.
البته شایان ذکر است که لباس کار برق کاری انواع مختلفی دارد که در زیر به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم:

  • لباس کار یکسره

لباس کار یکسره یا یک تیکه مانند سرهمی است که بلوز و شلوار به هم متصل هستند. پوشیدن آنها نسبتا دشوار است اما تمام بدن را می‌پوشاند. این لباس به سبب پوشش بالا ایمنی مناسبی را ایجاد کرده و برای استفاده به عنوان لباس برقکاری مناسب است.

  • لباس کار دو تیکه

لباس کار دو تیکه برق کاری از دو قسمت بلوز و شلوار ساخته شده است و به راحتی می‌توان آنها را پوشید.

جمع‌بندی

به طور خلاصه در مشاغل پر خطری مانند برق‌کاری، تهیه و استفاده از یک لباس مناسب نه تنها سلامت کارکنان را تضمین کرده و از خسارت‌های مالی و جانی جلوگیری می‌کند، بلکه باعث می‌شود دیگر نگران آسیب دیدگی نباشند و با تمرکز و دقت بهتری کار خود را انجام دهند.

در این مقاله ویژگی های لباس برق کاری مناسب به طور کامل شرح داده شد. مجموعه طراحان دوخت با سال‌ها تجربه در تولید انواع لباس کار از جمله انواع مناسب لباس برق‌کاران محصولات خود را با بالاترین کیفیت و ضریب ایمنی در اختیار مشتریان خود قرار میدهد.

شما میتوانید با بررسی انواع لباس کار ایمن در این سایت اقدام به خذید مدل مدنظر خود کرده و از حفظ سلامت خود و کارمندانتان آسوده خاطر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *