وبلاگ

مهم‌ترین ویژگی های لباس کار صنعتی استاندارد

ویژگی لباس کار صنعتی

لباس کار فقط یک پوشش و لباس معمولی نیست، بلکه یک پوشش محافظ است. یکی از اصلی‌ترین ویژگی های لباس کار صنعتی این است که از بدن فرد در برابر عوامل محیطی مختلف محافظت کند. بنابراین توصیه می‌شود که صنایع و شرکت‌ها برای تامین ایمنی کارکنان خود، لباس کار مناسب تهیه کنند. لباس کار صنعتی برای هر شغل و شازمانی باید به فراخور نیازها، محیط و مقدار خطری که ممکن است شغل برای کارمندان و کارگران ایجاد کند تهیه شود. در ادامه مطلب به جزئیات مهمی درباره ویژگی و استاندارد لباس کار صنعتی اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کند در خرید لباس کار مناسب برای حوزه شغلی خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

استفاده از لباس کار صنعتی مناسب چه ضرورتی دارد؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از لباس کار صنعتی، حفاظت از جان کارکنان بوده و به کاهش خطرات و آسیب‌دیدگی احتمالی مانند سوختگی، برق گرفتگی، ضربه و غیره کمک خواهد کرد. همچنین این لباس‌ها در طراحان دوخت به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر شرایط جوی و آب و هوایی مختلف مقاوم بوده و در شب و روز توسط دیگران به راحتی قابل تشخیص باشند. علاوه‌بر آن، استفاده از لباس کار می‌تواند موجب یکپارچگی و ایجاد نظم در بین کارکنان یک شرکت و سازمان شود و روحیه آنها را برای انجام کارها تقویت کند.

ویژگی های لباس کار صنعتی مناسب چیست؟

مهم‌ترین ویژگی‌های لباس کار صنعتی که سازمان‌ها و کارکنان باید بدانند، عبارت‌اند از:

  • لباس کار باید متناسب با سایز اندام هر فرد باشد. (خیلی بزرگ یا خیلی تنگ نباشد)
  • تعویض لباس کار در زمان مناسب بسیار مهم است. بههیچ عنوان در محیط کار از لباس‌های باز و پاره استفاده نشود.
  • از وسایلی مانند ساعت، زنجیر، کلید و غیره استفاده نشود.
  • افرادی که در مناطق پرخطر کار می‌کنند که احتمال آتش سوزی در آن وجود دارد، نباید از عینک‌هایی از جنس سلونوئید استفاده کنند.
  • افرادی که در معرض گرد و غبار هستند، باید از لباس‌های لبه‌دار استفاده کنند.
  • افرادی که با مواد مضر و شیمیایی سر و کار دارند، باید از لباسی استفاده کنند که آب و گازها در آن نفوذ نکنند.

در بلاگ طراحان دوخت بخوانید: نحوه انتخاب لباس کار تراشکاری


رعایت استانداردهای جهانی یکی از مهم‌ترین ویژگی های لباس کار صنعتی

هر صنعتی استانداردهای خاص خود را دارد و هر شغلی نیازمند یک سطح خاص از ایمنی است. برای تولید لباس کار صنعتی مرغوب باید به نقش لباس کار در ایمنی بدن توجه داشته و آنها را مطابق با استانداردهای جهانی ساخت. به همین منظور در اینجا به چند مورد از این استانداردهای لباس کار صنعتی اشاره می‌کنیم:

استاندارد لباس کار EN ISO 20471

این استاندارد در لباس کار صنعتی برای مواردی استفاده می‌شود که افراد در ساعات مختلفی از شبانه‌روز کار می‌کنند و برای اینکه در شب دیده شوند، از پارچه‌های خاصی در لباس کار آنها استفاده می‌شود. به این نوع لباس کار، لباس شبرنگ دار یا لباس کار نمایان در شب نیز گفته می‌شود.

استاندارد EN 342

در این حالت لباس کار در برابر سرما از فرد به خوبی محافظت می‌کند. حتی در برابر رطوبت به همراه باد و یا دمای زیر 5 درجه سانتیگراد عملکرد بسیار خوبی دارد.

استاندارد لباس کار EN 343

لباس کاری که دارای این استاندارد جهانی باشد، می‌تواند در برابر شرایط آب و هوایی مختلف به خوبی از فرد مراقبت کند.

استاندارد EN ISO 11611

این استاندارد برای کارهایی که نیاز به عایق حرارتی و محافظت در برابر جرقه، شوک الکتریکی و غیره دارند، مناسب است. برخی از مشاغلی که لباس کار آنها باید دارای این استاندارد عبارتند از: جوشکاری، برق کاری و…

استاندارد EN ISO 11612

برای لباس کارهایی که باید عایق حرارت، گرما و آتش باشند، وجود این استاندارد الزامی است. به عنوان مثال لباس کار آتش نشانی به چنین استانداری نیاز دارد.

رعایت استاندارهای جهانی یکی از مهم ترین ویژگی های لباس کار صنعتی است.

استاندارد EN ISO 15797

برای آسان کردن شست و شوی لباس و خشک کردن آن، لباس کار باید دارای استاندارد EN ISO 15797 باشد.

استاندارد UV standard 801

لباس کاری که چنین استانداری را دارد می‌تواند از پوست فرد در برابر اشعه UV مراقبت کند.

نکات حفاظتی که در طراحی لباس کار باید رعایت شوند

برخی از مهم‌ترین نکاتی که در طراحی لباس کار استفاده می‌شود، عبارت‌اند از:

  • برای این که لباس کار از استحکام کافی برخوردار باشد، باید تراکم و بافت پارچه زیاد باشد و در دوخت آن از نخ محکم استفاده شود.
  • برای این که رنگ پارچه لباس کار در اثر شست‌و شوی و یا در برابر آفتاب و غیره رنگ خود را ازدست ندهد، باید از رنگ راکتیو در پارچه استفاده شود.
  • عواملی مانند نحوه دوخت لباس کار و الگوی دوخت آن در ماندگاری لباس تاثیر بسزایی دارد.
  • به زمان تعویض لباس کار خود دقت کنید. استفاده از لباس کار آسیب دیده و دارای پارگی، خصوصا در مشاغلی که با اسیدها و مواد شیمیایی سر و کار دارند، بسیار خطرناک است.

لباس کار صنعتی معمولا از چه جنسی دوخته می‌شود؟

یکی دیگر از ویژگی‌های لباس کار صنعتی این است که دارای جنس خوبی باشد. به این معنی که در مشاغل مختلف باید از پارچه خاصی استفاده شود که مخصوص همان صنعت است. پارچه لباس کار صنعتی معمولا از موادی مانند پنبه و پلی استر ساخته می‌شوند. به عنوان مثال پارچه لباس کار جوشکاری باید از 11 درصد پنبه تشکیل شده باشد تا در برابر حرارت مقاوم باشد.

به طور کلی جنس پارچه لباس کار صنعتی از الیاف نسوز و عایق، پارچه کجراه با تراکم بالا و یا از پارچه PVC تقویت شده است که برای محافظت از افراد در برابر حرارت و مواد شیمیایی استفاده می‌شود.


در بلاگ طراحان دوخت بخوانید: ویژگی‌های جلیقه خبرنگاری


آرم و علائم چگونه باید روی لباس کار قرار بگیرند؟

آرم و علائم روی لباس در اصل نشان دهنده هویت فرد است؛ یک لباس کار نشان می‌دهد که فرد در چه شغلی و چه سازمانی فعالیت می‌کند. آرم شرکت با استفاده از چاپ سیلک اسکرین روی لباس قرار می‌گیرد. معمولا رنگ آرم و رنگ لباس کار صنعتی باید متناسب با شرکت باشد. همچنین آرم شرکت باید روی سینه و بازوی دست چپ قرار بگیرد.

جمع‌بندی

ویژگی های لباس کار صنعتی در سازمان با توجه به شرایط کاری و محیطی سازمان و خطراتی که در حین کار کارمندان و کارگران را تهدید میکند تعیین و اعمال میشود. این لباس‌ها بر اساس کاربرد خاص خود، استانداردهای جهانی مشخصی دارند که در هنگام خرید لباس کار باید به آن دقت کرد. معمولا جنس لباس کار صنعتی از پارچه ضخیم و با تراکم بالا بوده و در دوخت آن از نخ‌های محکم استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *