وبلاگ

مقایسه انواع عینک ایمنی و معرفی بهترین مدل‌های آن

استانداردهای عینک ایمنی

تحقیقات نشان داده است که احتمال صدمه به چشم در بسیاری از محیط‌ها و مشاغل وجود دارد. با این‌ وجود، در برخی از محیط‌های کاری، احتمال این صدمات به دفعات بیشتر و جدی‌تر می‌شود. بر اساس بررسی‌های انجام شده، نیمی از این آسیب‌ها در صنعت و در روند تولید پیش می‌آید. افزون بر این، لوله‌کش‌ها، مکانیک‌ها، مونتاژکارها و افراد شاغل در صنعت ساخت و ساز نیز در معرض خطر صدمات چشمی قرار دارند.

بیشتر این صدمات به سبب برخورد اشیا به چشم و بخشی از آن نیز به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و مایعات خطرناک پیش می‌آید. البته علاوه بر این، احتمال آسیب به چشم در محیط خانه و هنگام کار با ابزار برقی، مواد شیمیایی و … نیز وجود دارد.

بر اساس تحقیقات انجام گرفته، استفاده از عینک ایمنی محافظ چشم مناسب، تا میزان ۹۰ درصد می‌تواند از آسیب های چشمی جلوگیری کند.
استفاده از انواع عینک ایمنی مهندسی یا عینک محافظ، از چشم شما حفاظت می‌کند، و از هزینه‌های مربوط به درمان آسیب‌های چشمی نیز جلوگیری خواهد کرد. در این مقاله می‌توانید با کاربرد عینک ایمنی و ویژگی عینک ایمنی مناسب آشنا شوید و تصمیم بگیرید که در میان انبوهی از محصولات موجود در بازار، کدامیک را انتخاب کنید. همچنین برای خرید عینک ایمنی میتوانید به این صفحه مراجعه کنید و از بین مدل های مختلف، عینک ایمنی مورد نیاز خود را خریداری نمایید.


در بلاگ طراحان دوخت بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع عینک ایمنی و کاربرد آن ها


انواع عینک ایمنی محافظ چشم

در بررسی انواع عینک‌ ایمنی موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عینک ایمنی فتوکرومیک

این عینک برای مراقبت از چشم در برابر اشعه ماوراءبنفش طراحی شده است و رنگ لنز آن با توجه به شرایط نوری محیط تغییر می‌کند. بدین معنا که در روشنایی، رنگ لنز تیره و در محیط تاریک، رنگ لنز به صورت خودکار روشن می‌شود. پس بدین ترتیب، برای جابجا شدن از محیط داخلی به فضای بیرون نیازی به تغییر لنز عینک نخواهد بود.

عینک ایمنی warden

عینک ایمنی warden در صنایع، ساخت و ساز، باغبانی و … کاربرد دارد. لنز این عینک، شامل طیف وسیعی از رنگ‌ها است. این عینک از جنس پلی کربنات ساخته شده است و از این لحاظ وزن سبکی دارد. علاوه بر این، یک پد فومی وجود دارد که بر روی بینی قرار می‌گیرد و استفاده از آن را راحت‌تر می‌کند.

عینک ایمنی پزشکی

پزشکان در آزمایشگاه‌ها و محل‌های فعالیت خود، در معرض اشعه‌های خطرناک همچون اشعه ماوراءبنفش قرار می‌گیرند. بنابراین استفاده از عینک برای آنها ضروری خواهد بود.

این عینک‌ها قابی از جنس پلی‌کربنات دارند، از دوام خوبی برخوردار هستند و تابش خیره‌کننده نور را نیز کاهش می‌دهند. برای خرید عینک محافظ جراحی و یا عینک ایمنی آزمایشگاهی نیز می‌توان یک عینک پزشکی مناسب را انتخاب و استفاده کرد.

در پزشکی قانونی نیز پزشکان گاهی برای بررسی دقیق‌تر سوژه و حذف نورهای اضافی که مانع بررسی دقیق می‌شود، از عینک ایمنی مخصوص استفاده می‌کنند. قاب این عینک ها باید راحت باشد و حتما این عینک‌ها باید پد بینی داشته باشند.

عینک محافظ چشم یا گاگل ایمنی

گاگل‌ها از تجهیزات محافظت از شخص محسوب می‌شوند که می‌توانند توسط همه افراد در محیط‌های کار مورد استفاد قرار بگیرند. این نوع ابزار ایمنی می‌تواند از لنزهای رنگی قطبی و … تشکیل شده باشند. این نوع عینک در نجاری، ساخت و ساز، انجام کارهای برقی، لوله کشی، مراقبت های پزشکی، تعمیرات و … به کار می‌رود. گاگل ایمنی به عنوان عینک ایمنی جوشکاری نیز به کار می‌رود.

انواع عینک‌های ایمنی و محافظ چشم

عینک گاگل ایمنی مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه دارد و کل چشم را محافظت می‌کند. این عینک‌ها در اندازه‌های مختلفی ارائه شده و کاملاً روی صورت چفت می‌شوند و از این نظر، ایمنی بیشتری را فراهم می‌کنند.

ویزور ایمنی

ویزور ایمنی نوعی تجهیزات ایمنی به خصوص برای ورزشکاران به شمار می‌رود. معمولاً به صورت روکش منحنی شکل به کلاه افراد متصل می‌شود و علاوه بر حفاظت از چشم بازیکن در زمان انجام بازی، در مقابل اشعه خورشید نیز محافظت خوبی از خود نشان می‌دهد. ویزور دید بازیکن را در زمان انجام بازی وضوح می‌بخشد.

عینک ایمنی پلی اورتان NXT

این مدل عینک مقاومت بسار بالایی در مقابل ضربات و شکنندگی دارد و در مقابل بسیار سبک وزن است. قیمت این مدل عینک بالاتر از انواع دیگر است.

عینک ایمنی آکریلیک

این مدل عینک در برابر انواع حلال‌های شیمیایی مقاومت بالایی دارد و از وزن سبکی برخوردار است. با وجودی که عینک‌های آکریلیک تابش شدید نور را کنترل می‌کنند، به دلیل وضوح کم و مقاومت فیزیکی پایین، برای کارهای حساس انتخاب مناسبی نیستند.

عینک ایمنی اپتیکال

این عینک‌ها در برابر خراشیدگی از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند و در محدوده دید کاربر، محدودیت و مشکلی ایجاد نمی‌کنند. وزن بالا، مقاومت کم در برابر ضربه و قیمت بالا، از معایب این عینک به شمار می آیند.

شیلد محافظ صورت

شیلد محافظ صورت علاوه بر آنکه از چشم محافظت می‌کند، برای محافظت از کل صورت نیز کاربرد دارد. بعضی از شیلدها همراه با عینک عرضه می‌شود و برخی از آن‌ها یک محافظ پلاستیکی برای پوشاندن سر نیز دارند.

یکی دیگر از موارد استفاده شیلد، در زمان انجام روند جوشکاری و کار با فلزات است؛ چرا که از صورت فرد جوشکار در مقابل گرمای زیاد، جرقه یا تابش‌های مضر حفاظت می‌کند. طیف گسترده‌ای از شیلد محافظ صورت از جنس‌های گوناگون و میزان محافظت متفاوت در بازار موجود است.

عینک ایمنی طبی

ممکن است این سوال برای شما هم پیش بیاید که تکلیف افرادی که از عینک طبی استفاده می‌کنند، چه می‌شود؟ آیا می‌توانند همزمان از عینک طبی و عینک ایمنی استفاده کنند؟

پاسخ هم منفی است و هم مثبت ! منفی بدین سبب که عینک ایمنی را نمی‌توان روی عینک طبی قرار داد و استفاده کرد؛ و مثبت از این جهت که یک نوع خاص از عینک ایمنی وجود دارد که اینکار را انجام می‌دهد. بدین صورت که مقداری حجم بزرگتری دارد و می‌تواند مانند یک قاب روی عینک طبی سوار شود.

این محصول عینک ایمنی طبی یا اصطلاحاً روعینکی خوانده می‌شود و تمام مشخصات فیزیکی یک عینک ایمنی را دارد. به‌ طور مثال بدنه و لنز عینک از پلی کربنات مقاوم و نشکن تولید شده است. بنابراین کسانی که از عینک طبی استفاده می‌کنند، می‌توانند بطور همزمان عینک ایمنی هم داشته باشند.

کاربردهای هر مدل از عینک ایمنی

انواع عینک ایمنی از لحاظ مواد سازنده شامل موارد زیر است:

عینک پلی کربنات: از جمله مشخصات این جنس می‌توان به مقاومت در برابر ضربه و خراشیدگی در عین وزن سبک اشاره کرد. همچنین برای محافظت چشم‌ها در برابر اشعه فرابنفش از این نوع عینک ایمنی استفاده می‌شود در صورتی که این نوع عینک برای محافظت در برابر نورهای قوی چندان مناسب نیست.

عینک پلی اورتان NXT: این عینک‌ها علاوه بر مقاومت بسیار عالی در برابر شکستگی و ضربه و وزن سبک، محافظ بسیار عالی در برابر نورهای معمولی هستند. البته قیمت این محصولات نسبت به انواع دیگر بالاتر است.

عینک آکریلیک: از جمله ویژگی این عینک‌ها می‌توان به قیمت مناسب آنها، مقاومت در برابر حلال‌های شیمیایی و وزن سبک نسبت به عینک‌های دارای شیشه اشاره کرد. معایب این محصولات نداشتن عمر بالا و وضوح نامناسب آنها است.

عینک اپتیکال: وضوح این عینک‌ها بسیار مناسب است و در برابر خراشیدگی مقاوم هستند. از معایب آنها می‌شود به وزن نسبتا سنگین، قیمت بالا و مقومت کم در برابر ضربه اشاره کرد.

عینک‌های ایمنی را در کاربردهای مختلف می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

عینک بغل دار ایمنی: این محصولات از جمله تجهیزات ایمنی برای محافظت از چشم‌ها در طول کارهای صنعتی هستند. استفاده از این عینک‌ها در کارهایی که دارای اشیا ریز و برنده، پلیسه‌های فلزات، براده‌های چوب و… باشند، الزامی است. امروزه این عینک‌ها به صورت یکپارچه ساخته می‌شوند که علاوه بر محافظت از چشم‌ها، دارای ظاهری زیبا نیز باشند. یکی دیگر از مزایای ساخت یکپارچه این عینک ایمنی این است که کارگران نمی‌توانند قسمت جانبی را از عینک جدا کنند و این عامل بر ضریب ایمنی این وسیله می‌افزاید.

عینک ایمنی گاگل: این عینک به گونه‌ای طراحی شده که اطراف چشم‌ها را بسته نگاه دارد و چشم را در برابر نور، مواد شیمیایی و ضربه محافظت کند. می‌شود گفت این عینک از جمله ایمن‌ترین و پرکاربردترین عینک‌های ایمنی به حساب می‌آید. تنها عیب این عینک راحت نبودن کامل کاربر هنگام استفاده از آن است.

عینک جوشکاری: معمولا این عینک‌ها در سایزهای بزرگ ساخته شده و در برابر نورهای مرئی و فرابنفش مقاوم هستند. این عینک‌ها دارای وزن سبک، مقاومت در برابر ضربه و خراشیدگی هستند. تنها عیب این محصولات کاهش دید کاربر است.

انواع عینک ایمنی

عینک ایمنی پارکسون: این عینک‌ها در کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و راحتی کاربر، مقاومت در برابر ضربه و خراشیدگی و نور فرابنفش از ویژگی‌های این دسته از عینک‌های ایمنی است.

عینک ایمنی کاناسیف (canasafe): این دسته از عینک‌ها نیز در اندازه و طرح‌های گوناگون وجود دارد و جنس تشکیل‌دهنده لنزها نیز متفاوت است. از ویژگی‌های آنها می‌توان به وجود لولای فلزی و پل بینی جلوگیری از عبور نور و تشعشع از کنار عینک اشاره کرد.

عینک ایمنی محافظ لیزر: این محصولات در مشاغلی که با لیزر سروکار دارند، مانند برشکاری، حکاکی و کارهای پزشکی مورد استفاده واقع می‌شود. مقاومت آنها در برابر حرارت و عبور اشعه لیزر بالا بوده و مانع از تاثیر مضر آنها بر چشم‌ها است.

عینک ایمنی آزمایشگاهی: این عینک‌ها جز عینک‌های بغل دار بوده و تمامی فضای اطراف چشم را پوشش می‌دهند. لنز این عینک ها از جنس مقاوم در برابر مواد حلال و شیمیایی ساخته شده و وزن آنها نسبت به انواع دیگر عینک‌های ایمنی پایین‌تر است. یکپارچه بودن و قابلیت شستشو از دیگر خصوصیات این محصولات است.

عینک‌های ایمنی چه استانداردهایی باید داشته باشند

انواع استانداردهای عینک ایمنی:

استاندارد EN۱۷۲: این استاندارد نشان دهنده خصوصیات فیزیکی خواسته شده، مقاومت و ضد ضربه بودن عینک است.

استاندارد EN۱۷۰: این استاندارد در رابطه با عینک‌های ایمنی مقاوم در برابر اشعه UV و فرابنفش است.

استاندارد EN۱۶۹: این استاندارد برای لنزهای مربوط به محافظت از کارکنان در حوزه‌های لحیم‌کاری، جوشکاری، جوش قوس الکتریکی، هوابرش، برش پلاسما و … است.


در بلاگ طراحان دوخت بیشتر بخوانید: اصول انتخاب عینک ایمنی مناسب برای کار


معرفی بهترین برندها و مدل‌های عینک ایمنی

یکی از مهم‌ترین نکات در بررسی مدل و برندهای عینک ایمنی خرید و استفاده از عینک ایمنی کار کیفیت و استاندارد بودن آن است. در حال حاضر شرکت‌های داخلی و خارجی زیادی به تولید این محصول پرکاربرد می‌پردازند که از بین آن‌ها می‌توان به عینک ایمنی یووکس (UVEX)، رونیکس، کاناسیف، صامو پرشین، اخوان، هانیول، جنیوس و … اشاره کرد.

جمع‌بندی

تحقیقات علمی نشان داده که انواع عینک‌های ایمنی و محافظ چشم هیچ‌گونه مشکلی برای چشم کاربر ایجاد نمی‌کند و دلیل خستگی چشم ممکن است خستگی کار و یا کار در نور زیاد باشد، شاید هم این خستگی به دلیل استفاده از عینک های غیر استاندارد و کم کیفیت باشد. با توجه به اطلاعاتی که در بالا مورد بررسی قرار گرفت، برای خرید عینک ایمنی باید انواع عینک‌های ایمنی و مناسب را با توجه به کاربرد مورد نظرتان گزینش کنید.

علاوه بر آن، با در نظر گرفتن نوع خطرات موجود در محیط کار، میزان مقاومت عینک‌ها را نیز با یکدیگر مقایسه کنید. سایت طراحان دوخت این امکان را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که عینک‌های ایمنی موجود در سایت را با هم مقایسه کرده و با توجه به نیازهای خود، بهترین نوع آن‌ها را انتخاب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *