وبلاگ

بررسی انواع عینک ایمنی و ضرورت استفاده از آن‌ها در مشاغل پرخطر

عینک ایمنی چیست

امروزه استفاده از ابزار و وسایل ایمنی و حفاظت فردی نقش پررنگی در محیط کار دارد. اغلب فعالیت‌ها و مشاغل فنی و تخصصی دارای خطرات و آسیب‌هایی هستند که در صورت غفلت و سهل‌انگاری، عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت. استفاده از انواع عینک ایمنی خصوصا در مشاغل پرخطری چون جوشکاری یکی از موارد و نکات مهمی است که میتواند جلوی ایجاد آسیب در افراد را بگیرد.

یکی از مهمترین و برجسته‌ترین وسایل ایمنی، عینک ایمنی است. انواع عینک‌های ایمنی، بسته به حوزه کاری، دارای قابلیت‌های مختلفی است. این قابلیت‌ها و ویژگی‌ها بر اساس شغل و وجود خطرات در آن حیطه کاری طراحی و در نظر گرفته می‌شوند.

در نتیجه به‌منظور بررسی، انتخاب و خرید عینک ایمنی مناسب، آشنایی با خصوصیات و قابلیت‌های هریک از آن‌ها امری ضروری و مهم است. موضوعی که در ادامه این مطلب به آن خواهیم پرداخت. پس اگر به دنبال کسب اطلاعات هستید که بدانید عینک ایمنی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، این مطلب را از دست ندهید.

عینک ایمنی چیست؟

عینک ایمنی به‌ عنوان یکی از حیاتی‌ترین وسایل ایمنی و کار، وظیفه حفاظت از چشم در برابر خطرات مختلف همچون اصابت اشیا، نور و یا مواد شیمیایی را برعهده دارد.

در واقع عینک ایمنی با طراحی و ساخت ویژه خود سبب پیشگیری از خطرات احتمالی و یا کاهش قابل‌توجه میزان خسارات وارد شده می‌شود. بدون شک، هرگونه جراحت و آسیب به چشم به‌ عنوان یک عضو حساس، به‌راحتی قابل جبران نخواهد بود.

لذا کاربرد عینک ایمنی کار چیزی فراتر از یک وسیله کار ساده است. موضوعی که نباید به‌سادگی از آن عبور کرد و یا نسبت به استفاده از آن بی‌تفاوت بود!


در بلاگ طراحان دوخت بیشتر بخوانید: ضرورت استفاده از عینک ایمنی در مشاغل


انواع عینک ایمنی

عینک ایمنی از جهات مختلف قابل دسته‌بندی است که محل استفاده یا همان کاربرد عینک یکی از انواع رایج آن است. تقسیم‌بندی انواع عینک ایمنی از لحاظ جنس نیز یکی دیگر از گونه‌های طبقه‌بندی عینک ایمنی است. این دو عامل یعنی کاربرد و جنس عینک از پارامترهایی هستند که هنگام انتخاب و خرید این وسیله حفاظتی، باید با دقت به آن توجه داشت.

استفاده از انواع عینک ایمنی در شغل های پر خطر ضرور ی است.

انواع عینک ایمنی بر اساس کاربرد

همان‌گونه که بیان شد، انواع عینک ایمنی باتوجه به کاربرد انواع مختلفی دارد. یکی از رایج‌ترین کاربردهای عینک ایمنی، استفاده در کارگاه‌های فنی است. در این مشاغل افراد در معرض پرش، پرتاب و یا اصابت ذرات یا تکه‌های کوچک اشیاء هستند. برش‌کاری، نجاری، فرزکاری، سنگ‌زنی و … از جمله مهمترین مشاغل در این حوزه هستند.

یکی دیگر از کاربردهای عینک ایمنی در محیط‌هایی است که در معرض مایعات شیمیایی و یا گازهای سمی هستند. آزمایشگاه سرآمد این مکان‌هاست؛ لذا استفاده از عینک آزمایشگاه آن هم با خصوصیات و ویژگی‌های مختص به خود، امری ضروری و حیاتی است. بدون شک، در صورت بی‌توجهی، این‌گونه مواد می‌توانند آسیب‌های فراوانی به چشم و سیستم بینایی برسانند.

از دیگر موارد کاربرد عینک ایمنی، استفاده در محیط‌هایی است که در معرض شدید نور و یا حرارت قرار دارند. جوشکاری به‌ عنوان برجسته‌ترین شغل در این زمینه شناخته می‌شود. جوشکاری، به دلیل ذوب مواد و نور شدید نیازمند استفاده از عینک ایمنی آن هم با بالاترین کیفیت و کارایی است.

نزدیکی فرد جوشکار به عامل آسیب‌زا، استفاده از عینک را بیش‌ از پیش ضروری و حیاتی خواهد کرد. کار در کوره‌های ذوب فلز، محیط‌های گرم و مشتعل نیز بایستی با استفاده از انواع عینک ایمنی مناسب در این خصوص انجام شود.

عینک ایمنی اساساً برای محافظت چشم در برابر هرگونه آسیب و خطر و همچنین بهبود عملکرد بینایی در شرایط مختلف است. برخی ورزش‌ها و فعالیت‌ها نیز به دلیل قرارگیری در معرض باد شدید نیز نیازمند استفاده از عینک ایمنی ورزشی هستند. دوچرخه‌سواری، موتورسواری و اسکی از جمله این ورزش‌هاست. غواصی نیز با توجه به شرایط خاص خود نیازمند عینک مخصوص غواصی است که هم دید مناسبی به غواص بدهد و هم در برابر فشارهای ناشی از آب از آن محافظت کند.

انواع عینک ایمنی بر اساس جنس

عینک‌های ایمنی براساس جنس به کار رفته در آن‌ها نیز دارای انواع مختلفی هستند.

  • پلی‌کربنات: عینک ایمنی ساخته‌شده از پلی‌کربنات، یکی از محبوب‌ترین انواع عینک های ایمنی است. مقاومت در برابر خراش و ضربه و همچنین محافظت در برابر اشعه فرابنفش از جمله ویژگی‌های پلی‌کربنات است. سبک وزن بودن آن نیز سبب شده تا بسیاری از مشاغل فنی همچون، امور کارگاهی، آزمایشگاهی و ورزشی از عینک ایمنی پلی‌کربنات استفاده می‌کنند.
  • آکریلیک: آکریلیک نیز یکی دیگر از جنس‌هایی است که در ساخت عینک ایمنی از آن استفاده می‌شود. این عینک‌ها مقاومت کمتری نسبت به پلی‌کربنات در برابر ضربه و نور دارند اما در برابر مواد و حلال‌های شیمیایی دوام بالایی دارند. همچنین عینک‌هایی ارزان محسوب شده و برای کار در امور حساس توصیه نمی‌شوند.
  • پلی‌اورتان:عینک ایمنی پلی‌اورتان نیز به ‌دلیل مقاومت در برابر ضربه و نور و همچنین وزن سبک، استفاده فراوانی دارد. از طرفی این ویژگی‌ها سبب شده تا قیمت عینک ایمنی پلی‌اورتان بالاتر از جنس‌های دیگر به‌کار رفته در ساخت عینک باشد.
  • اپتیکال: عینک اپتیکال نیز یکی دیگر از انواع عینک ایمنی است که دارای مقاومت در برابر خراش بوده هرچند در برابر ضربه مقاومت بالایی ندارند. به علت وزن و قیمت بالاتر نیز در موارد کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بلاگ طراحان دوخت بیشتر بخوانید: تجهیزات ایمنی فردی


کاربرد عینک ایمنی کار چیست؟

اصلی‌ترین و مهمترین ویژگی و کاربرد عینک کار، محافظت از چشم و دستگاه بینایی است. بدون تردید بینایی یکی از اعضای مهم و در عین حال بسیار حساس و آسیب‌پذیر است، در نتیجه حفاظت از آن اهمیت ویژه‌ای دارد. عینک ایمنی به ‌عنوان زیرمجموعه‌ای از لوازم ایمنی و حفاظتی در کاهش آسیب و پیشگیری از بروز حادثه در این زمینه نقش بسزایی دارد.

کاربرد و شغل افراد میتواند تعییین کننده ویژگی های انواع عینک ایمنی باشد.

در گام بعد، عینک ایمنی باید فراهم‌کننده شرایط مناسب برای انجام کار باشد. در واقع استاندارد عینک ایمنی به‌ گونه‌ای است که زمینه کار در شرایط مساعد را فراهم می‌کند.

بدون شک هنگام کار در جوشکاری یا برش وسایل نباید چشم خود را نیمه ‌باز کرده یا سر خود را بچرخانیم! در واقع نیاز به تسلط و تمرکز فراوان داریم تا کار به بهترین شکل انجام شود.

عینک ایمنی با حذف شرایط نامساعد همچون جذب اشعات مضر و کاهش نور، امکان کار در شرایط مساعد و مناسب را فراهم می‌کند. همچنین اگر میخواهید انواع مدل های عینک ایمنی را با هم مقایسه کنید و بهترین عینک ایمنی موجود در بازار را بشناسید؛ این مقاله را از دست ندهید.

ویژگی‌های عینک ایمنی مناسب

عینک ایمنی باید دارای ویژگی‌های متعددی باشد. استاندارد عینک ایمنی به‌ عنوان شاه‌کلید انتخاب و خرید محسوب می‌شود. در واقع یک عینک ایمنی خوب پیش از هرچیز باید دارای ویژگی‌های مناسب آن شغل باشد.

این ویژگی‌ها در قالب استاندارد عینک ایمنی مختص به آن حرفه تعریف می‌شود. بدون شک عینک ایمنی که در برابر ضربه و خراش مقاومت ندارد، چگونه می‌تواند از شما در برابر اصابت اشیای ریز محافظت کند!

راحتی استفاده نیز عامل مهمی است. در واقع عینک ایمنی باید به‌خوبی بر روی صورت قرار بگیرد و شما را اذیت نکند. مطمئناً نامناسب بودن عینک سبب کاهش تمرکز و دقت شما شده و می‌تواند آسیب و تهدید حین کار را به همراه داشته باشد.

عینک ایمنی باید میدان دید لازم و شفاف را فراهم کند. بدون شک هر شغل و حرفه‌ای، به میدان دید مناسب نیاز دارد. یک عینک ایمنی خوب باید به‌گونه‌ای باشد که شما را در پایش و دیدن فضای کار محدود نکرده ضمن آن که دارای شفافیت و وضوح خوبی باشد.

جنس مواد به‌کار رفته در ساخت نیز باید مناسب باشد. به صورتی که تا حد مناسبی در برابر ضربه، خم‌شدگی و خراش مقاوم باشد. کار در محیط‌های کاری امکان بروز حوادث ناخواسته همچون به زمین افتادن عینک و … را در بردارد. لذا عینک ایمنی نباید به‌راحتی دچار شکستگی شود و باید از دوام خوبی برخوردار باشد.


در بلاگ طراحان دوخت بیشتر بخوانید: اصول انتخاب عینک ایمنی


نکات مهم در رابطه با عینک ایمنی کار

همان‌گونه که بیان شد، اهمیت استفاده از عینک ایمنی باتوجه به محافظتی که ایجاد میکند بسیار زیاد است؛ لذا هنگام تهیه و خرید عینک ایمنی باید رعایت برخی نکات ضروری است. در گام اول، اطمینان حاصل کنید که عینک مورد نظر پاسخگوی نیاز و انتظارات شما در محیط کارتان باشد.

در واقع این تصور که هر عینک ایمنی برای کارکردن مناسب است، تصوری اشتباه است! تنها با زدن عینک نمی‌توان گفت ایمنی لازم برای شما ایجاد شده است. بلکه عینک باید استاندارد و مطابق با هر شغل طراحی و ساخته شده باشد. به‌ عنوان مثال برای تهیه عینک جوشکاری مطمئن شوید عینک ایمنی دارای قابلیت جذب اشعه و نور شدید باشد.

تولید بر اساس استاندارد یکی از ویژگی‌های مهم در خرید انواع عینک ایمنی است.

عامل دیگر جنس و کیفیت به کار رفته است. همان‌طور که اشاره شد، عینک ایمنی از اجناس مختلفی ساخته می‌شود که هریک از آن‌ها قابلیت خاصی دارند. ضمن آنکه مواد و متریال به کار رفته نیز باید باکیفیت بوده و از طول عمر بالایی برخودار باشد.

میدان دید نیز یکی از عوامل مهم است. به خاطر داشته باشید شما با تهیه عینک ایمنی مناسب قرار است کارتان را به بهترین شکل انجام دهید. آیا این کار با عدم دید مناسب و واضح امکان‌پذیر است؟! قطعاً پاسخ منفی است. لذا علاوه بر نکات ایمنی، حتماً به میدان دید عینک ایمنی توجه ویژه‌ای داشته باشید.

جمع‌بندی

مکان تهیه و خرید عینک، در دستیابی به مواردی که بیان شد، بسیار اهمیت دارد. حتماً سعی کنید لوازم ایمنی را از مراکز معتبر خریداری کنید. در همین راستا، مجموعه طراحان دوخت برتر، با سابقه چندین ساله و تجربه فعالیت در زمینه انواع لوازم کار و ایمنی، عرضه‌کننده انواع عینک ایمنی مناسب و باکیفیت است؛ لذا چنانچه قصد خرید انواع عینک ایمنی را  دارید می‌توانید به بررسی انواع عینک و ثبت سفارش از طریق سایت طراحان دوخت برتر اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *