وبلاگ

بررسی جامع اهمیت استفاده از عینک ایمنی در مشاغل مختلف

در چه شغل‌هایی از عینک ایمنی استفاده می‌شود

چشم یکی از حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین اعضای مختلف است که محافظت از آن اهمیت ویژه‌ای دارد. محیط کار خصوصا برای کسانی که فعالیت‌های پرخطری مانند جوشکاری و تراشکاری را انجام میدهند یکی از مکان‌هایی است که مراقبت از این عضو حساس اهمیت بیشتری پیدا میکند. باتوجه به آسیب‌پذیر بودن چشم اهمیت استفاده از عینک ایمنی بیش از پیش مورد توجه قرار میگیرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی کاربرد و اهمیت استفاده از عینک ایمنی در مشاغل مختلف بپردازیم. برای آَشنایی با این مسئله با طراحان دوخت همراه باشید.

اهمیت استفاده از عینک ایمنی در مشاغل چیست؟

اغلب مشاغل فنی و کارگاهی نیازمند عینک ایمنی هستند، چراکه دائم در معرض پرش و پرتاب ذره‌های ریز مایع و جامد و برخورد احتمالی آن‌ها با صورت و چشم خواهند بود. نور شدید، مایعات و گازهای سمی و شیمیایی نیز از دیگر مواردی است که در این باره باید به آن توجه داشت.

در نتیجه فارغ از آن که در چه شغل‌هایی از عینک ایمنی استفاده می‌شود، استفاده از این وسیله مهم و حیاتی ضرورت فراوانی دارد. عینک ایمنی به دلیل محافظت از چشم که عضوی مهم و استراتژیک محسوب می‌شود، بیش از سایر لوازم جانبی اهمیت دارد.

بدون شک در صورت آسیب این عضو حساس، درمان و بهبودی آن شرایط خاصی خواهد داشت. در نتیجه توصیه می‌شود برای ایمنی خود و نیروهای کارتان از انواع عینک ایمنی استفاده کنید. کوچکترین سهل‌انگاری و بی‌توجهی در این خصوص می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد؛ لذا به‌سادگی از این موضوع عبور نکنید و با صرف هزینه اندک، ایمنی و سلامت را در محیط کار به ارمغان آورید.

 اهمیت استفاده از عینک ایمنی در مشاغل مختلف باتوجه به نوع فعالیت آن ها تعیین میشود.

در راستای تأمین ایمنی و حفاظت از چشم رعایت برخی نکات الزامی است. طبیعتاً صِرف تهیه یک عینک به‌عنوان عینک کار نباید انتظار حفاظت و فراهم شدن شرایط ایمنی داشت! بلکه باید عینکی متناسب با شغل خود و با ویژگی‌های موردنظر تهیه کرد.

به عنوان مثال عینک آزمایشگاهی باید در برابر نفوذ ذرات مقاوم باشد، ضد آب باشد، شفافیت و میدان دید خوبی داشته باشد. عینک کارگاه‌های فرز و نجاری باید ضد ضربه و خط و خش باشد. درنتیجه استفاده از عینک ایمنی مناسب، دارای ویژگی‌های لازم و باکیفیت، در مشاغل مختلف ضرورت ویژه‌ای دارد.


در بلاگ طراحان دوخت بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب عینک ایمنی


اهمیت استفاده از عینک ایمنی در چه مشاغلی بیشتر است؟

در پاسخ به این سؤال که اهمیت استفاده از عینک ایمنی در چه شغل‌هایی بیشتر است، باید به حیطه کاری نگاه کنیم. اینکه در شغل مورد نظر آسیب‌ها و خطرات در چه حدی است و چه اعضایی از بدن را درگیر می‌کند. می‌توان گفت در اغلب کارها و امور فنی و کارگاهی عینک ایمنی باید مورد استفاده قرار گیرد. این در حالی است که لزوم استفاده از آن در برخی مشاغل به دلیل ماهیت آن‌ها اهمیت دوچندانی می‌یابد. در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

همان‌گونه که بیان شد خطر پرتاب و اصابت ذرات ریز جامد و مایع به چشم یکی از زمینه‌های استفاده از عینک ایمنی است؛ لذا افرادی که سطوح مختلف فلزی، چوبی یا سنگی را برش می‌دهند باید از عینک ایمنی استفاده کنند. به دلیل وجود خطرات جدی و مداوم در این محیط‌ها استفاده از عینک ایمنی در این مشاغل از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

چشم عضو حساسی است و وارد شدن حتی تکه کوچکی از مواد مختلف می‌تواند سلامت شما را با خطر جدی تهدید کند. لذا در پاسخ به این سؤال که در چه شغل‌هایی از عینک ایمنی استفاده می‌شود، بدون شک، نجاری، سنگ‌تراشی و برش‌کاری از جمله مهمترین مشاغل هستند. در این حرفه‌ها حتماً به عینک ایمنی به‌ عنوان ابزاری ضروری توجه ویژه داشته باشید.

افرادی که در محیط‌هایی کار می‌کنند که در معرض مایعات و مواد شیمیایی هستند، نیز باید از عینک ایمنی به‌عنوان ابزار کار استفاده کنند. عینک آزمایشگاه یکی از مهمترین ابزار است. این عینک با ساختار ویژه خود از نفوذ مایعات و مواد خطرناک به چشم جلوگیری می‌کند.

مسلماً افرادی که در آزمایشگاه به ‌صورت دائم در تماس و مجاورت با مواد حساس و بعضاً خطرناک هستند، عینک ایمنی از ضروری‌ترین ابزار خواهد بود.

وجود گازهای سمی و حساسیت‌زا نیز می‌تواند سبب کاهش دید و آسیب به بینایی شود. درنتیجه در چنین محیط‌هایی نیز باید از عینک ایمنی استفاده کرد. عینک آزمایشگاهی یکی از برجسته‌ترین انواع عینک است که در این مشاغل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نگاه به اشعه‌ها و نورهای ساطع‌شده در محیط کار نیز برای سلامت چشم مضر خواهد بود. جوشکاری از جمله مشاغلی است که در معرض اشعه و نور شدید قرار دارد. لذا حرفه‌هایی از این دست که در معرض جریان برق، اشعه و نور هستند، باید نسبت به اهمیت استفاده از عینک ایمنی توجه ویژه‌ای داشته باشند. وجود حرارت در محیط کار نیز از دیگر عواملی است که باید به آن توجه داشت. حرارت و گرمای زیاد جدای از خطراتی که دارد، برای سلامت چشم نیز بسیار مضر است؛ بنابراین کار در صنعت فلزات و کوره‌های ذوب مستلزم استفاده از عینک ایمنی است. ا

معرفی عینک ایمنی مخصوص مشاغل مختلف

عینک ایمنی بسته به مشاغل مختلف، انواع گوناگونی دارد؛ لذا از یک نوع عینک نمی‌توان در محیط‌های مختلف استفاده کرد. نحوه قرارگیری عینک و میزان دید آن یکی از عوامل مهمی است که هنگام انتخاب عینک ایمنی باید به آن توجه کرد.

پوشش چشم و اطراف آن نیز در برخی مشاغل اهمیت دوچندانی دارد. ویژگی‌هایی چون جذب اشعه، مقاومت در برابر ضربه و برخورد اشیا و یا ضدآب بودن از جمله قابلیت‌هایی است که در برخی مشاغل ضروری است. در نتیجه هر شغلی عینک ایمنی خاص خود را می‌طلبد.

بدین منظور عینک‌ ایمنی متناسب با مشاغل مختلف طراحی و تولید شده‌ و کافیست باتوجه به حرفه خود نسبت به تهیه آن اقدام کنید. شما میتوانید با بررسی و مقایسه انواع عینک ایمنی و هم‌چنین باتوجه به شرایطکاری خود بهترین عینک ایمنی برای حرفه خود را تهیه و از چشمان خود در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت کنید.

دقت کنید، عینک آزمایشگاهی یکی از پرکاربردترین عینک‌های ایمنی است. عینک شب نیز با توجه به دید بهتر و همین‌طور جذب‌کننده اشعه‌های مضر از دیگر عینک‌های ایمنی است که در محیط‌های کاری مختلف کاربرد دارد. عینک ورزشی، عینک کوره، عینک کارگاهی و عینک یو وی هم از برجسته‌ترین و پراستفاده‌ترین عینک‌های ایمنی در بازار است.


در بلاگ طراحان دوخت بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع عینک ایمنی


جمع‌بندی

در بخش‌های قبل به این موضوع که در چه شغل‌هایی از عینک ایمنی استفاده می‌شود و اهمیت استفاده از عینک ایمنی، پرداختیم. اگر جهت تهیه عینک ایمنی نیز نیاز به مشاوره داشتید می‌توانید از مشاوران و کارشناسان مجموعه کمک بگیرید. همچنین برای تهیه هریک از این عینک‌ها به راحتی می‌توانید از طریق فروشگاه اینترنتی طراحان دوخت برتر اقدام کنید. در این مجموعه طیف وسیعی از عینک‌های ایمنی ساده و کارگری تا عینک‌های تخصصی و حرفه‌ای تهیه و عرضه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *