وبلاگ

انواع دستکش کار و ایمنی ضرورت استفاده از آن در مشاغل مختلف

دستکش های مخصوص مشاغل مختلف

محیطی که در آن مشغول به کار و فعالیت هستید مملو از خطراتی است که می‌تواند دست شما را مورد تهدید قرار دهد. استفاده از انواع دستکش ایمنی که نام دیگری برای دستکش کار است، می‌تواند شما را از خطرات بی‌شماری محافظت کند که برخی از آن‌ها جبران‌ناپذیر خواهند بود.

دانستن چالش‌های ایمنی یک شغل می‌تواند در انتخاب صحیح دستکش‌های مناسب کمک شایانی به شما باشد. به این دلیل که دستکش‌‌های مخصوص مشاغل مختلف به‌ سادگی در بازار در دسترس همه قرار دارد اما موضوع اصلی انتخاب دستکش مناسب است. هنگام انتخاب یک دستکش باید ایمنی، تناسب، عملکرد و سطح محافظت لازم در نظر گرفته شود. با شناسایی خطرات شروع کنید، سپس گزینه‌های لازم برای انتخاب یک دستکش ایمنی مناسب با کار خود را جست‌وجو کرده تا بهترین دستکش‌ها را پیدا کنید. در ادامه به معرفی انواع دستکش‌های مرتبط با مشاغل می‌پردازیم تا در انتخاب راحت‌تر تصمیم بگیرید.

ضرورت استفاده از دستکش ایمنی کار چیست؟

به طور متوسط، بیست درصد از جراحات ثبت شده در محل کار، مربوط به دست‌ها هستند؛ بنابراین، رعایت اصول ایمنی در همه مشاغل در بالاترین اولویت قرار دارد و پوشیدن لباس ایمنی مناسب، بخش بزرگی از این اصول است.

گاهی حتی یک بریدگی یا جراحت کوچک دست می‌تواند منجر به عفونت و آسیب‌های بسیار جدی‌تری شود که برای کارگر به معنای از دست دادن روزهای کاری و درآمد و مشکلات جدی سلامتی خواهد بود؛ برای کارفرما نیز علاوه بر از دست دادن یک نیروی کار ماهر، هزینه‌های بالای پزشکی را در پی خواهد داشت. در حالی که با استفاده از انواع دستکش ایمنی مخصوص مشاغل مختلف می‌توان به‌ راحتی از این حوادث ناگوار جلوگیری کرد.

در چه شغل‌هایی از دستکش ایمنی استفاده می شود؟

استفاده از دستکش ایمنی، در واقع ایجاد یک سد است بین شما و خطراتی که دستان شما را تهدید می‌کند. این خطرات شامل بریدگی، ساییدگی، آلودگی‌های شیمیایی، جریان‌های الکتریسیته و … هستند که در مشاغل مختلف با آن سروکار خواهید داشت. برخی از مشاغلی که استفاده از دستکش ایمنی در آن‌ها ضروری است عبارتند از:

  • مشاغل مرتبط با صنایع نفت و گاز
  • اپراتورهای ماشین‌آلات و تجهیزات سنگین
  • مکانیک‌ها و تعمیرکاران ماشین
  • برق‌کاران
  • مشاغل مرتبط با جوش‌کاری
  • مشاغل مرتبط با چوب‌بری و نجاری
  • مشاغل مرتبط با امداد و نجات
  • مشاغل مرتبط با بهداشت و درمان

معرفی انواع دستکش ایمنی مخصوص مشاغل مختلف

همان‌طور که در بالا گفتیم دستکش‌های مخصوص مشاغل مختلف در بازار موجود است که با توجه به نیاز خود می‌توانید نوع مناسب آن را انتخاب کنید. در اینجا برخی از این دستکش‌ها و کاربرد آن‌ها را توضیح می‌دهیم. توجه داشته باشید که این لیست کامل نیست و تنها موارد پرکاربردتر ذکر شده‌اند.

  • دستکش نخی و پارچه‌ای: ساده‌ترین نوع دستکش، دستکش‌های نخی و پارچه‌ای هستند که می‌تواند دستان شما را در برابر آلودگی‌ها و خراش‌های جزئی محافظت کنند. استفاده از نوع دستکش در مشاغل اداری به همراه لباس فرم اداری امکان پذیر است.
  • دستکش پارچه‌ای روکش‌دار: این دستکش‌ها مخصوص محافظت در برابر مایعات و مواد شیمیایی با درجه متوسط هستند.
  • دستکش لاتکس یا نیتریل: از این دستکش‌ها به طور گسترده در آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی استفاده می‌شود.
  • دستکش چرمی: یکی از پرکاربردترین دستکش‌ها بوده که از دوام، عملکرد و تناسب بالایی برخورد است و دستان شما را در برابر گرما (حرارت)، بریدگی و سایش محافظت می‌کند. همچنین برای جوش‌کاری و ساخت‌وسازهای عمومی نیز مناسب است.
  • دستکش آلومینیومی: این دستکش یکی از انواع دستکش ایمنی است که در برابر حرارت‌های بالا تا 2000 درجه فارنهایت مقاوم است و برای صنایع جوش‌کاری، ریخته‌گری یا آزمایشگاه‌های که با اجاق‌های حرارت بالا سروکار دارند، مناسب است.
  • دستکش کولار: دستکش‌های ساخته شده از کولار، در برابر حرارت بالا و مواد اسیدی و قلیایی مقاومت بالایی دارند و از آن‌ها به‌ عنوان آستر برای پشتیبانی از انواع دیگر دستکش‌ها نیز استفاده می‌شود. این نوع از دستکش‌ها در صنایع متنوعی از جمله جوش‌کاری، برش‌کاری، لحیم‌کاری و آن دسته از صنایعی که با کوره در ارتباط هستند، استفاده می‌شوند.
  • دستکش لاستیکی بوتیل: این نوع دستکش‌ها بدون لاتکس هستند و برای پوست‌های حساس و کسانی که مدت طولانی باید از دستکش استفاده کنند، بسیار مناسبند. این دستکش‌ها در برابر نفوذ آب و بخار مقاوم بوده و برای محافظت در برابر موادی مانند کتون‌ها، استرها، الکل‌ها، اسید نیتریک، اسید سولفوریک، اسید هیدروکلریک و پراکسیدها نیز مناسب هستند.
  • دستکش لاستیکی طبیعی: این دستکش‌ها در صنایع غذایی، باغبانی، بنایی و … استفاده می‌شوند. همچنین در برابر نفوذ مایعات مقاوم هستند.
  • دستکش نئوپرن: این نوع دستکش‌ها به طور معمول در مواردی استفاده می‌شوند که با موادی مانند اسیدها، الکل، بازها، پروکسیدها، هیدروکربن‌ها، مایعات هیدرولیک، گازوئیل و اسید‌های آلی تماس طولانی مدت دارند.
  • دستکش لاستیکی نیتریل: دستکش‌های نیتریلی به علت انعطاف‌پذیری، نرمی و راحتی، دستکش‌های عمومی و همه ‌کاره به شمار می‌روند که کاربردهای بسیار وسیع و متنوعی دارند. از این نوع دستکش‌ها بیشتر در مراکز بهداشت و درمان (مانند دستکش‌های یکبار مصرف برای معاینه)، صنایع غذایی و … استفاده می‌شود. در قالب‌های ضخیم‌تر نیز برای موقعیت‌هایی کاربرد دارند که در تماس با مواد شیمیایی هستند. دستکش‌های نیتریل برای محافظت در برابر موادی مانند حلال‌ها، روغن‌های نفتی، گازوئیل، گریس و برخی از اسیدها و بازها استفاده می‌شوند.
  • دستکش‌های ایمنی یکبار مصرف: این نوع دستکش‌ها برای محافظت دستان شما در برابر میکروب‌ها، باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا استفاده می‌شوند.

در بلاگ طراحان دوخت بیشتر بخوانید: دستکش ضد حساسیت


جمع‌بندی

همان‌طور که مشاهده کردید، انواع دستکش‌ ایمنی کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف دارد و در انواع جنس‌ها در بازار موجود است. حتماً باید جنس دستکش را متناسب با شغل خود و خطراتی انتخاب کنید که دست شما را تهدید می‌کند. به عنوان مثال برای کار با فلزات تیز هرگز نباید از دستکش‌های چرم معمولی استفاده کنید و در مقابل برای کار با چوب دستکش نازک کفایت می‌کند. اگر برای انتخاب دستکش مناسب هنوز مطمئن نبوده و نیازمند راهنمایی بیشتر هستید، کارشناسان ما در طراحان دوخت با سال‌ها تجربه موفق، آماده ارائه هرگونه مشاوره به شما عزیزان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *