وبلاگ

آشنایی با دلایل گرم بودن لباس کار و عوامل موثر بر آن

دلایل گرم بودن لباس کار

انواع لباس کار به‌ منظور اهداف مختلفی مانند تأمین شرایط ایمنی، حفاظت فردی و حتی زیبایی و یکپارچگی محیط کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از لباس کار، در طیف وسیعی از مشاغل از کارگران کارگاه و پالایشگاه یا ساختمان گرفته تا کارمندان یک شرکت یا مجموعه دیده می‌شود. به طور معمول، لباس کار باید متناسب با هر محیطی، شرایطی را فراهم کند که سلامت افراد حفظ شده و انجام وظیفه برای آن‌ها راحت باشد. گرم بودن لباس، یکی از مواردی است ک باید در لباس کار مخصوص مشاغل مختلف در نظر گرفته شود. در این مقاله به بررسی دلایل گرم بودن لباس کار میپردازیم.

تأثیر ضخامت بر گرم بودن لباس کار

بدون تردید ضخامت لباس، بر روی گرم بودن آن تأثیر مستقیم دارد. این پارامتر باید بر اساس نوع شغل، در طراحی و تولید لباس کار مدنظر قرار گیرد. اما به این نکته باید توجه داشت که شرط ابتدایی یک لباس کار ایده‌آل، راحتی آن است. در واقع شخص استفاده‌کننده باید حین انجام کار احساس خوش‌آیندی از پوشیدن لباس داشته و در آن راحت باشد. در نتیجه ضخامت لباس کار در صورت غیراستاندارد بودن می‌تواند سبب ناراحتی فرد و کیفیت پایین عملکرد و یا اجتناب شخص از پوشیدن آن باشد که آسیب‌های خاص خود را به دنبال خواهد داشت. ضمن آنکه ضخامت می‌تواند بر تعریق کارگران و کارمندان اثر گذاشته و سلامت آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در نتیجه باید توجه کرد که این ضخامت مطابق با استانداردهای شغلی و همچنین حوزه کاری انتخاب شود. همچنین جنس لباس نیز از دیگر فاکتورهایی است که می‌تواند ضخامت را تحت تأثیر قرار دهد.

رنگ لباس کار مناسب در فصل تابستان

یکی دیگر از عوامل مؤثر در گرم بودن لباس، رنگ آن است. تابستان فصل گرمی است که کارکردن در آن شرایط خاص خود را دارد. تعریق زیاد و دمای بالای محیط، کلافگی و بی‌رغبتی را به دنبال خواهد داشت؛ لذا به‌ منظور بهبود شرایط باید از لباس‌هایی با رنگ مناسب استفاده کرد. همان‌گونه که می‌دانید لباس‌های تیره قابلیت جذب گرمای بالایی دارند. در نتیجه استفاده از لباس کار تیره رنگ در تابستان، گرما را تشدید می‌کند. بنابراین بهتر است در انتخاب لباس کار از رنگ‌های روشن مانند سفید، آبی روشن، طوسی و… استفاده شود؛ به ‌خصوص در محیط‌های باز که در تماس با نور مستقیم آفتاب و در معرض موج گرما قرار دارید.


در بلاگ طراحان دوخت بیشتر بخوانید: لباس کار برقکار


اهمیت نوع جنس در گرم بودن لباس کار

همان‌طور که بیان شد، ضرورت گرم بودن لباس در برخی محیط‌های کاری سبب شده تا طراحی و دوخت انواع لباس کار از این جنبه بسیار مورد توجه قرار گیرد. بدون شک، جنس لباس به‌ عنوان مهمترین فاکتور در تأمین این شرایط محسوب می‌شود. انواع لباس کار بسته به نوع شغل و محیط کار از جنس‌های مختلفی مانند پلی‌استر، کتان، کجراه و پنبه دوخته می‌شوند. هر یک از این جنس‌ها بسته به میزان عبور حرارت و حفظ گرما در جای خود اهمیت ویژه‌ای دارند.

در برخی مشاغل، گرم بودن لباس اهمیت دارد و باید از جنس پارچه گرم استفاده شود. حال آن که همان جنس برای استفاده در محیط‌های گرم و یا فصول گرم سال گزینه مناسبی نخواهد بود. هرچه جنس لباس نخی‌تر باشد، گردش هوا بهتر انجام شده و دما معتدل‌تر است. جنس پنبه نیز برای کار در محیط‌های گرم انتخاب مناسبی است. از طرفی دیگر پلی‌استر قابلیت عبور هوای کمتری داشته و سبب افزایش دمای لباس خواهد شد. در نتیجه بسته به نوع شغل و میزان گرم بودن آن باید از ترکیب مناسبی از جنس پارچه استفاده کرد.

سایز مناسب برای جلوگیری از گرم بودن لباس کار

بدون تردید بالا بودن دما، بر روی سیستم عملکردی انسان تأثیرگذار است. این عامل مستقیماً با تمرکز و حواس افراد در ارتباط بوده و اختلال در این بخش می‌تواند کیفیت کار را تحت تأثیر قرار دهد. در نتیجه بروز حوادث و اتفاقات ناگوار را می‌تواند به دنبال داشته باشد. از طرفی دیگر تغییر دمای بدن بر روی سلامت انسان نیز تأثیرگذار است؛ گرمازدگی از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشت. این امر به ‌خصوص حین کار در محیط‌ها و زمان‌های گرم سال می‌تواند سلامت افراد را تهدید کند؛ در نتیجه حفظ دمای بدن در محدوده نرمال و تأمین شرایط دمایی مناسب از لازمه‌های یک لباس کار خوب محسوب می‌شود و در هنگام خرید لباس کار باید به آن دقت کرد.

اساساً عایق حرارتی بودن، میزان جذب رطوبت و مقاومت در برابر جریان باد از دلایل گرم بودن لباس کار است. در همین راستا، سایز و اندازه لباس کار نیز از دیگر پارامترهای مهمی است که می‌تواند گرم بودن لباس کار را تحت‌الشعاع قرار دهد. بدون شک، تنگ بودن لباس کار با توجه به فعالیتی که فرد دارد، باعث می‌شود دمای بدن و همچنین تعریق شدت بیشتری پیدا کند؛ چرا که جریان هوا به‌ خوبی برقرار نخواهد شد؛ در نتیجه سلامتی شخص و همچنین کیفیت کار تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. بزرگ بودن اندازه لباس نیز نتیجه مطلوبی به همراه نداشته و گردش هوا را مختل کرده و همچنین بر نحوه کار فرد نیز مؤثر خواهد بود.


در بلاگ طراحان دوخت بیشتر بخوانید: لباس بادگیر چیست؟


جمع‌بندی

همان‌گونه که اشاره شد دلایل گرم بودن لباس کار به دلیل ارتباط مستقیم با سلامت انسان و همچنین تمرکز بر کار و عملکرد نهایی افراد بسیار اهمیت دارد؛ لذا از این موضوع نباید به ‌سادگی عبور کنید. در هنگام تهیه و خرید لباس کار باید به این موضوع توجه داشته باشید و تمامی فاکتورهای ضروری از جمله محیط کار، نوع شغل و … را در نظر بگیرید. این امر لزوم بررسی و خرید از مراکز باتجربه و معتبر را دوچندان می‌کند. مجموعه‌ای که پارامترهای مختلفی چون جنس، ضخامت و سایز لباس کار را در تأمین شرایط گرمای لباس مدنظر قرار دهد. مجموعه طراحان دوخت برتر، با بیش از ۴۰ سال تجربه در زمینه تولید انواع لباس کار فعالیت دارد و با تنوع بالایی از بیش از ۵۰ نوع لباس کار می‌تواند مجموعه قابل اعتمادی برای تأمین لباس هر نوع نیروی کار محسوب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *