وبلاگ

بررسی ویژگی های دستکش ضد برش برای مشاغل مختلف

مشخصات دستکش ضد برش

استفاده از دستکش حین انجام مشاغل صنعتی یکی از مسائل مهمی است که میتواند در کاهش خطر بروز آسیب در دستان را کاهش دهد. در مشاغلی مانند جوشکاری، برشکاری، کار با مواد شیمیایی و برقکاری استفاده از دستکش ایمنی یکی از ارکان حیاتی است. در همین راستا یکی از کاربردی‌ترین نوع دستکش‌ها، دستکش ضد برش است. در واقع یکی از مهم‌ترین ویژگی های دستکش ضد برش محافظت از شما در فعالیت‌هایی مانند مانند آهنگری، قصابی، شیشه‌بری و … است که با بریدن سروکار دارند.

استفاده از این دستکش به دلیل میزان و شدت خطری که در این زمینه وجود دارد، بسیار حائز اهمیت است. عمل برش همراه با تیغه‌های برنده و بعضاً با ضربه همراه است و برای دست و انگشتان فوق‌العاده خطرناک خواهد بود. در نتیجه حتی کوچکترین خطر از روی غفلت و به‌صورت ناخواسته، عواقب جبران‌ناپذیری به همراه دارد. در ادامه به معرفی این دستکش و نکاتی هنگام خرید آن باید در نظر بگیرید، می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

دستکش ضد برش چیست؟

اگر در یک جمله بخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که دستکش ضد برش چیست، باید بگوییم دستکشی که با استفاده از مواد و پوشش‌های مناسب، از دست و انگشتان در برابر قطع‌شدگی، جراحت و آسیب در برابر بریده شدن محافظت می‌کند. دستکش‌های ضد برش انواع مختلفی که دارند که بسته به نوع فعالیت، در واقع میزان و شدت برش و ضربه در آن شغل، تولید و عرضه می‌شوند. البته این نوع دستکش‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که مانع از انجام امور رایج در کارگاه همچون بلند کردن اجسام و یا در اختیار گرفتن بی‌دردسر آن‌ها در دست نشود.


در بلاگ طراحان دوخت بیشتر بخوانید: دستکش ایمنی چیست و چه کاربردی دارد؟


کاربرد‌های دستکش ضد برش چیست؟

استفاده از دستکش کار برای تمامی مشاغلی که این عضو مهم را با خطر مواجه میکند به فراخور نیاز و نوع شغل ضروری است. حال که می‌دانیم دستکش ضد برش چیست، قبل از آشنایی با ویژگی های دستکش ضد برش، باید به بررسی کاربردها و انواع مختلف آن بپردازیم. به طور کلی کاربرد دستکش ضد برش را بر اساس انواع آن می‌توان به دو نوع اصلی تقسیم‌بندی کرد:

  • دستکش ضد برش فولادی

دستکش ضد برش فولادی یکی از مهمترین انواع این نوع دستکش‌هاست که با بافت فولادی و زنجیری ریز خود در مقابل برش، پارگی و سوراخ‌شدگی مقاومت فوق‌العاده‌ای دارد. این نوع دستکش در مشاغلی که با چاقو، تیغه‌های تیز و برنده و همچنین با ضربات مختلف همراه است، بسیار کاربردی است. کار با ماشین‌آلات سنگین، قصابی، تراش‌کاری، سنگ‌بری، خودروسازی، جوشکاری و صنایع فلزی از جمله مشاغلی است که استفاده از دستکش ضد برش فولادی رواج دارد.

  • دستکش ضد برش پلیمری

نوع دیگری از کاربرد دستکش ضد برش دستکش‌هایی هستند که با استفاده از لایه محافظتی در کف دست و انگشتان ایجاد می‌شود. این لایه اغلب با استفاده از الیاف طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شود. پلی‌استر، لاتکس و نیتریل از جمله مواد رایج در ساخت این نوع دستکش‌ها محسوب می‌شوند.

دستکش‌های ضد برش پلیمری از مقاومت کمتری نسبت به نوع قبلی برخوردار است؛ اما کاربردهای خاص خود را دارد. نجاری و حوزه‌های کار با چوب یکی از مشاغلی است که در آن از این نوع دستکش می‌توان استفاده کرد. در برخی از مشاغل، میزان خطر و آسیب به مراتب کمتر بوده و لزومی نیست دستکش‌های ویژه تهیه شود که هزینه بالاتری نیز دارند.

بلند کردن اجسام از جمله مواردی است که به‌خوبی می‌توان از دستکش‌های ضد برش پلیمری استفاده کرد؛ چراکه میزان برش به‌شدت کارهای دیگر همچون قصابی نیست، ضمن آنکه محافظت لازم در برابر بریدگی و خراش به‌خوبی حفظ می‌شود.

محافظت از دت در مشاغلی که با بریدن سروکار دارند از ویژگی های دستکش ضد برش استاندارد است.

همان‌گونه که بالا اشاره کردیم، چنگِش یا همان قابلیت چنگ‌زنی و جمع‌شدگی دست نیز بسیار اهمیت دارد. این قابلیت در دستکش ضد برش فولادی کمی محدودکننده است؛ چراکه دندانه‌های ریز ممکن است در بافت زنجیری دستکش که چیزی شبیه به زره‌های قدیمی است، گیر کند؛ در نتیجه آسیب و خطری دیگر به ‌وجود می‌آید. از طرفی دیگر مشخصات دستکش ضد برش پلیمری به‌گونه‌ای است که قابلیت گرفتن اجسام با انعطاف بیشتری انجام شده که کار با آن را بسیار راحت می‌کند.

ویژگی‌ های دستکش ضد برش استاندارد

توجه به این نکته ضروری است که صِرف تهیه دستکش ضد برش نباید خیالمان آسوده باشد! بلکه کاربرد دستکش ضد برش زمانی خود را نشان می‌دهد که مطابق با ویژگی‌ها و استانداردهای مناسب تهیه شده باشد. لذا اگر قصد انتخاب و خرید دستکش ضد برش را دارید، حتماً به این نکات توجه داشته باشید.

  • جنس و نوع دستگش: بدون تردید، نخستین ویژگی توجه به جنس و نوع دستکش ضد برش است. در واقع اگر شغل شما مدام با ابزار و وسایل برنده، تیغه‌های تیز و دستگاه‌های برش سروکار دارد، بدون شک باید دستکش ضد برش فولادی تهیه کنید «آن هم در کمال کیفیت و مرغوبیت»؛ چراکه حتی اگر به دلیل خستگی یا سهل‌انگاری، کوچکترین اتفاقی در خصوص برش رخ دهد، بدون شک جراحت و آسیب وارده به انگشتان و دست می‌تواند شدید بوده و سبب قطع آن شود! استفاده از دستکش ضد برش پلیمری نیز در مشاغل با آسیب کمتر انتخاب خوبی است. این نوع دستکش‌ها نیز باید دارای الیاف باکیفیت و همچنین لایه مقاوم ضد برش خوش‌ساخت و مرغوب باشند. بنابراین توجه به برند تولیدکننده، همچنین تهیه از فروشگاه‌های معتبر و دقت به تاریخ ساخت و متریال استفاده شده، از اهمیت بالایی برخوردار است.

بررسی یژگی های دستکش ضد برش در انتاب بهترین نوع آن برای مشاغل مختلف موثر است.

  • سایز: سایز نیز از دیگر ویژگی های دستکش ضد برش است که باید به آن دقت شود. دستکش کوچک و تنگ می‌تواند سبب خستگی و ناراحتی حین کار شود؛ عاملی که منجر به درآوردن دستکش از دست و تشدید بروز حوادث خواهد شد. سایز بزرگتر از اندازه نیز گرفتن و بلندکردن اجسام را مشکل خواهد کرد. در نتیجه کار به‌خوبی انجام نمی‌گیرد و خطرات دیگری را برای مجموعه و افراد به دنبال دارد. بسیاری از تولیدکننده‌ها، بر اساس اندازه کف دست یا طول مچ تا نوک انگشتان دست، سایزهای مختلفی را ارائه می‌کنند که می‌توانید مطابق آن اقدام به خرید کنید.
  • ضد لغزش، انعطاف پذیر و داشتن طراحی مناسب: ضد لغزش بودن، انعطاف‌پذیری مناسب و طراحی شده مطابق با ارگونومی دست نیز از دیگر ویژگی‌های دستکش ضد برش استاندارد محسوب می‌شود. وجود برخی از تست‌ها و استانداردها نیز نشان‌دهنده نوع دستکش و قابلیت آن است. این ویژگی‌ها اغلب با علائم اختصاری نشان داده می‌شود. نماد EN388 به‌عنوان مفهوم تست دوام محصول در برابر برش شناخته می‌شود.

نکات مهم هنگام انتخاب دستکش ضد برش

تا اینجا به این پرسش که دستکش ضد برش چیست و چه انواعی دارد، اشاره کردیم. ضمن آنکه به بیان ویژگی‌های دستکش ضد برش استاندارد نیز پرداختیم. حال برای خرید یک دستکش ضد برش خوب باید به برخی نکات توجه داشت که در ادامه به بیان مهمترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

 به یاد داشته باشید که دستکش ضد برش به علت کار با وسایل تیز و برنده، حتماً باید از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار باشد؛ لذا جنس باکیفیت و اصالت کالا بسیار اهمیت دارد. در نتیجه به نام برند و شرکت تولیدکننده توجه کرده و برای اطمینان از صحت و اصل بودن نیز از مراکز معتبر فروش و فروشگاه‌های اینترنتی باسابقه استفاده کنید. در همین راستا، مجموعه طراحان دوخت برتر با بیش از 25 سال تجربه، در زمینه تولید انواع لباس و لوازم کار فعالیت دارد. انواع دستکش ضد برش نیز از جمله محصولات باکیفیت این مجموعه است.

همان‌گونه که اشاره شد سایز و اندازه مناسب نیز یکی از وژگی های دستکش ضد برش بوده و در نحوه کار شما از جهات گوناگون مؤثر است؛ لذا حتماً از سایز مناسب استفاده کنید. کشباف بودن نیز می‌تواند از وارد شدن نیروی اضافه بر مچ دست جلوگیری کرده و کار با آن راحت‌تر باشد.

یکی از ویژگی های دستکش ضد برش مناسب استفاده از مواد اولیه مناسب در ساخت و تولید آن است. هنگام خرید دقت شود، دستکش موردنظر از مواد مضر و سمی ساخته نشده باشد و با پوست بدن سازگار باشد. مقاومت سایشی و طول عمر مناسبی داشته و به‌سرعت کارایی خود را از دست ندهد. همچنین قابل شستشو بودن، عرق نکردن زیاد و راحتی کار با آن از دیگر خصوصیاتی است که به دلیل اهمیت این نوع دستکش از لحاظ حفظ سلامتی، بسیار حائز اهمیت است. قیمت خرید نیز از دیگر عوامل مؤثر برای خرید خوب است. بهره‌گیری از فروشگاه‌های معتبر و استفاده از مشاوره کارشناسان، در این زمینه می‌تواند شما را راهنمایی کند. در همین راستا، مشاوران و کارشناسان مجموعه طراحان دوخت برتر آماده ارائه مشاوره و همچنین پیگیری ثبت سفارش خریداران گرامی خواهند بود.


در بلاگ طراحان دوخت درباره انتخاب دستکش ضد اسید بیشتر بخوانید


جمع‌بندی

اگر شغل شما با وسایل برنده در ارتباط است، در پی تهیه و خرید دستکش ضد برش مناسب باشید و آن را هزینه اضافی ندانید! هرگز در مورد سلامتی و ایمنی در محل کار، به صرفه‌جویی فکر نکنید. متناسب با میزان خطری که با آن روبه‌رو هستید، دستکش خود را انتخاب کنید. اگر به طور مداوم با ماشین‌آلات سنگین، قصابی، سنگ‌بری و … کار می‌کنید، از دست‌کش‌هایی ضد برش فولادی استفاده کنید و اگر با خط کمتری در حوزه برش، سوراخ‌شدگی و پارگی روبه‌رو هستید، تهیه دستکش ضد برش پلیمری و مقرون‌به‌صرفه انتخاب خوبی خواهد بود.

در این مقاله به بررسی ویژگی های دستکش ضد برش پرداختیم. شما میتوانید با مراجعه به سایت طراحان دوخت و خرید دستکش متناسب با شغل خود از بروز آسیب حین کار جلوگیری و ز سلامت دستان خود مراقبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *