وبلاگ

مهم ترین لوازم ایمنی در جوشکاری آرگون

لباس مناسب جوشکاری آرگون

نکات ایمنی در جوشکاری آرگون از موارد کلیدی در حفظ ایمنی و سلامت افراد است. جوشکاری آرگون یکی از انواع جوشکاری است که در برخی از اوقات به حوادث دلخراشی منتهی می‌شود. با این وجود رعایت نکات ایمنی خطرات جوشکاری آرگون را تا حد زیادی کم می‌کند. بخش مهمی از ایمنی در کار مربوط به لباس مناسب و لوازم ایمنی جوشکاری آرگون است. از آن جایی که این نوع جوشکاری از مهم‌ترین انواع آن، محسوب می‌شود کاربرد زیادی هم دارد. به همین دلیل در این مقاله از طراحان دوخت به بررسی نکات ایمنی در جوشکاری آرگون می‌پردازیم و لوازم مورد نیاز را معرفی می‌کنیم. با ما تا انتها در خصوص ایمنی در جوشکاری آرگون همراه باشید.

خطرات جوشکاری چست؟

جوشکاری آرگون که به نام جوشکاری تیگ نامیده می‌شود، ابزار و لوازم ایمنی زیادی دارد. چرا که عوامل خطر در جوشکاری تیگ Tig بسیار متنوع و زیاد هستند. به همین خاطر یک سری استانداردهای بین‌المللی برای انجام جوشکاری تیگ در نظر گرفته شده است. بر اساس این استانداردها استفاده از ابزار محافظتی و لباس مناسب الزامی دانسته شده است. متاسفانه هنوز چندان به شرایط و لوازم مورد نیاز برای تامین ایمنی در زمان جوشکاری آرگون پرداخته نشده است و به همین خاطر ابهامات زیادی در این باره وجود دارد. یکی از مواردی که پیش از سایرین باید مورد توجه قرار گیرد، خطرات این سبک از جوشکاری است. آگاهی از خطرات موجود به درک اهمیت لوازم ایمنی کمک زیادی می‌کند. برخی از این خطرات عبارتند از:

  • صدمات ناشی از سیلندرهای گاز
  • قرارگیری در معرض گازهای خطرناک
  • حوادثی با سر منشا محیط کاری شلوغ
  • شوک‌های الکتریکی
  • انفجار و آتش سوزی

در این بخش به شرح کامل خطرات احتمالی در جوشکاری آرگون می‌پردازیم:

خطرات جوشکاری آرگون در محیط کار

چنانچه قبل از آغاز به کار جوشکاری نسبت به ایمن سازی محیط کار اقدام شود، جوشکاری به فعالیتی ایمن تبدیل می‌شود. شوک الکتریکی و انفجاز از جمله حوادث ممکن در محیط‌های کاری غیر ایمن هستند. پس پیش از آغاز به کار برگه‌های مربوط به ایمنی محیط را به طور کامل مطالعه کنید. سیلندرهای گاز از جمله موارد بسیار خطرناک محسوب می‌شوند. چنانچه ناخواسته سوپاپ بیفتند و خاموش شود خطرات زیادی شما را تهدید خواهد کرد.

خطرات جوشکاری آرگون

خطرات جوشکاری بدون لباس مناسب

یکی دیگر از خطرات موجود در جوشکاری عدم استفاده از لباس ایمن و مناسب است. لباس مناسب جوشکاری آرگون از جمله تجهیزاتی است که باعث حفظ جان افراد می‌شود. در بسیاری از موارد، بر اثر استنشاق گازهای سمی اثرات مخرب ریوی برای مدت طولانی در فرد باقی خواهد ماند. همچنین در صورت عدم رعایت نکات ایمنی در جوشکاری آرگون سوختگی‌های شدیدی می‌تواند برای فرد ایجاد شود. صدای بالا در جوشکاری نیز آسیب‌های فراوانی به سیستم شنوایی و عصبی شما وارد می‌کند. در شرایطی که صداها در محیط کاری از 85 دسی بل بالاتر رفت، باید از گوشی محافظ نیز استفاده شود. تغییر حالت بدن در جوشکاری منجر به دردهای شدیدی در کمر و شانه و ربات‌های زانو می‌شود. نور و اشعه‌های مادون قرمز نیز عوارض زیادی برای چشم به همراه دارد. همچنین به سردردهای زیادی منتهی خواهد شد. با رعایت نکات ایمنی در جوشکاری آرگون و استفاده از لباس کار و تجهیزات مناسب، می‌توانید به راحتی از بروز این عوارض و خطرات پیشگیری کنید. چرا که سلامت و ایمنی همیشه بر کار مقدم است.

نکات ایمنی در جوشکاری آرگون

بعد از آشنایی با خطرات جوشکاری آرگون نوبت به بیان نکات ایمنی و آشنایی با لوازم ایمنی جوشکاری آرگون می‌رسد. رعایت نکات ایمنی در زمان کار با گاز آرگون به حفظ سلامت شما کمک زیادی می‌کند. در این بخش به صورت اجمالی به برخی از این نکات مهم در برقراری ایمنی اشاره می‌کنیم:

  • در امان ماندن از گازهای سمی از اصلی‌ترین نکات ایمنی در زمان جوشکاری آرگون است. علاوه بر خطرات استنشاق این گازها، تماس پوستی آن با بدن نیز می‌تواند خطرآفرین باشد. بنابراین تهویه مناسب در محیط کار در کنار استفاده از لباس مناسب جوشکاری آرگون ضروری است.
  • پیش از اقدام به جوشکاری، تجهیزات جوش نظیر اتصالات و شلنگ‌ها را چک کنید. در واقع از درست کار کردن تجهیزات باید اطمینان حاصل کنید.
  • یکی از اشتباهاتی که بعضی افراد مرتکب می‌شوند، ضربه زدن به سر تورچ است. به منظور تمیز کردن تورچ از اسپری به جای ضربه زدن استفاده کنید.
  • استفاده از گازوئیل برای شستشو انتخاب درست و مناسبی نیست.
  • در زمان جوشکاری به برق نیاز دارید. قبل از شروع به کار از اتصال ارت به زمین مطمئن شوید. همچنین مطمئن شوید این سیم با اشخاص دیگری در محیط کار در ارتباط نیست.
  • دقت کنید نوک قله‌ جوشکاری با افراد دیگر حاضر در محیط کار برخورد نکند.
  • مکان مورد نظر برای جوشکاری را بررسی کنید. این مکان نباید به بنزین و دیگر مواد اشتعال‌زا آلوده باشد. بی‌دقتی در این خصوص به انفجار منتهی می‌شود.
  • از تماس الکترود با بدن در حین کار جلوگیری کنید. نگهدارنده سیم جوش در طول کار داغ خواهد شد. به همین خاطر با فرو بردن آن در آب، امکان ایجاد شوک الکتریکی وجود دارد. پس برای خنک کردن آن از آب استفاده نکنید.
  • برای افزایش سطح ایمنی در زمان جوشکاری از یک نیروی کمکی استفاده کنید. در این حالت در صورت بروز حادثه امکان دریافت کمک‌های فوری را خواهید داشت.
  • در زمان جوشکاری از سیم‌های روکش‌دار استفاده کنید. محل قرار گیری این سیم‌ها در فواصل دست کم سه متری از منبع جوشکاری است.
  • استفاده از تجهیزات ایمنی نظیر لباس مناسب و دستکش و عینک را جدی بگیرید. این تجهیزات به حفظ سلامت و جان شما کمک بسیار زیادی خواهند کرد.

تا اینجا درباره نکات ایمنی در زمان کار جوشکاری با آرگون مطلع شدید. حال باید برای تامین ایمنی بیشتر با لوازم و لباس مناسب کار آشنا شوید. پس تا انتهای مقاله‌ حاظر در خصوص نکات ایمنی در جوشکاری آرگون و لوازم ایمنی مورد نیاز آن همراه ما بمانید.

لوازم ایمنی مورد نیاز جوشکاری آرگون

استفاده از لباس مناسب جوشکاری آرگون و لوازم ایمنی در کاهش خطرات جوشکاری آرگون اثر بسیار زیادی دارد. چرا که در این شغل خطر برخورد با منابع آلودگی و… وجود دارد. هر یک از این منابع خطر می‌تواند به بروز حوادث مالی و جانی منتهی شود. لوازم ایمنی در جوشکاری آرگون عبارتند از:

  • پرتوهای موجود در این نوع جوشکاری می‌تواند موجب سوختگی شود؛ پس حتما از فیلترهای نوری و دستکش و عینک ایمنی مخصوص استفاده کنید. دو مدل دستکش که در جوشکاری آرگون استفاده نمایید، دستکش جوشکاری آرگون سفید و دستکش جوشکاری ارگون امریکن سیفتی است.
  • از شیلد برای جلوگیری از سوختگی در زمان شوک الکتریکی استفاده کنید.
  • ذراتی که در زمان جوشکاری در فضا پراکنده می‌شود، موجب آسیب‌های فیزیکی در فرد خواهد شد. از این‌رو استفاده از عینک و تجهیزاتی نظیر RPE در این خصوص الزامی است.
  • صداهای گوش خراش یکی دیگر از مواردی هستند که باید به آن توجه کنید. استفاده از گوشی‌های استاندارد در این شرایط لازم است.

  • چنانچه سطح محل کار شما در زمان جوشکاری آرگون خیس است باید از تشک استفاده کنید. تشک‌های پلاستیکی به عنوان عایق الکتریسیته به شمار می‌روند.
  • سپر دستی نیز یکی دیگر از لوازم ایمنی مورد نیاز برای حفظ سلامت جوشکار محسوب می‌شود. این سپرها طراحی مناسبی برای محافظت از سر و گردن جوشکار دارند.
  • هودهای ضد اشعه نیز برای تهویه مناسب محیط از گازهای سمی بسیار ضروری و مورد نیاز است.
  • دستکش‌ کار از دیگر لوازم مورد نیاز برای کار جوشکاری به حساب می‌آیند. دستکش‌های جوشکاری انواع مختلفی دارند؛ از دستکش چرمی مچ کوتاه تا دستکش‌های بلند و سنگین با پوششی از آلومینیوم را در بر می‌گیرد.

لباس مناسب جوشکاری آرگون

لباس کار جوشکاری، الیافی دارد که نقش محافظی برای فرد ایفا می‌کند. این لباس یکسره طراحی و دوخته می‌شود و این طراحی به راحتی فرد در حین کار کمک می‌کند. به سادگی می‌توان آن را از تن درآورد و از الیاف 100 درصد پنبه‌ای تهیه می‌شود. برای اینکه از جذب اشعه در حین جوشکاری جلوگیری شود، رنگ لباس قرمز انتخاب شده است. مقاومت دمایی بالایی دارد که از بروز سوختگی و التهاب پوستی در فرد جوشکار جلوگیری می‌کند. وزن کمی دارد و همین به چابکی بیشتر جوشکار در زمان کار کمک می‌کند.

استانداردهای بالای این لباس‌ها با نوع فعالیت یعنی جوشکاری موجب کارآمدی آن‌ها شده است. برای اینکه لباس برای افراد مختلفی سایز باشد، یک نوار بندی در قسمت کمر لباس مناسب جوشکاری آرگون تعبیه شده است. در خصوص دوخت‌ها نیز باید گفت از نخ مقاوم و به شکل دو دوخت استفاده می‌شود. همین موضوع به استحکام بیشتر درزها منتهی می‌شود. سایز این لباس‌ها از مدیوم تا دو ایکس لارج است تا برای افراد مختلف قابل استفاده باشد.

کلام پایانی

نکات ایمنی در جوشکاری آرگون به حفظ سلامت افراد کمک می‌کند. بخش زیادی از ایمنی به تجهیزات و لباس‌های مناسب آن مربوط می‌شود. برای اینکه بهترین کیفیت از این لباس‌ها را تهیه کنید، می‌توانید از سایت طراحان دوخت کمک بگیرید. کیفیت و استانداردهای بالای لباس‌های مناسب جوشکاری آرگون در طراحان دوخت ضامن حفظ سلامت شما است. کارشناسان ما در طراحان دوخت راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار داده و در خصوص امتیازات ويژه سفارش عمده، توضیحات لازم را ارائه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *