وبلاگ

در زمان خرید لباس کار راحت به چه نکاتی توجه کنیم؟

لباس کار راحت چه ویژگی هایی باید داشته باشد

مانند اکثر مراسم‌هایی که دارای لباس منحصر‌به‌فرد هستند، در هنگام انجام کار و شغل نیز بایستی از لباس‌های مناسب و مربوط به شغل استفاده شود. به طور دقیق‌تر، لباس کار یک وسیله محافظتی برای افراد در هنگام انجام کار است‌. علاوه بر حفاظت، استفاده از لباس کار در بسیاری از موارد به افراد و مسئولان کمک می‌کند که قابلیت تشخیص مرتبه‌ی شغلی افراد را در یک اجتماع شغلی را داشته باشند.

اما به طور دقیق‌تر وظیفه اصلی لباس‌های کار، حفاظت از اکثر نقاط بدن در برابر خطرات و مشکلات رایج شغلی است. لباس‌های کار معمولاً دارای یک پوشش برای سرتاسر بدن هستند که ممکن است از یک بلوز و یک شلوار و یا یک سرهمی تشکیل شده باشند. توجه به جنس لباس کار با در نظر گرفتن شغل افراد بسیار مهم و ضروری است. انتخاب درست لباس کار راحت از جمله مواردی است که می‌تواند تأثیر بسزایی در حفظ سلامت افراد شاغل داشته باشد.

بنابراین توجه به نکات خرید لباس کار راحت و همچنین نحوه انتخاب لباس کار راحت از جمله مواردی‌اند که بایستی در هنگام خرید مورد توجه قرار بگیرند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین نکات در هنگام خرید لباس کار راحت اشاره می‌شود، تا افراد با دریافت اطلاعات کافی، قادر به انتخاب لباس کار راحت و متناسب با شغل خود باشند.

لباس کار راحت چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

باتوجه به موارد ذکر شده، استفاده از لباس کار راحت در هنگام انجام کار‌ها به خصوص کار‌های فنی لازم و ضروری است. به طوری که بدون استفاده از این وسایل ممکن است خطرات و مشکلات متعددی سلامت افراد مشغول به کار را تهدید کند. به‌طور معمول اکثر لباس‌های کار از دو تکه بلوز و شلوار تشکیل شده‌اند که باتوجه به نوع شغل، جنس خاصی برای آن‌ها در‌نظر گرفته می‌شود.

همچنین لباس‌های کار بایستی بر اساس زمان استفاده به انواع مختلفی تقسیم شوند؛ این امر به این معنی است که لباس کار افراد در فصول پاییز و زمستان نباید با لباس کار آن‌ها در فصول تابستان و بهار یکسان باشد. یکی از نکات خرید لباس کار راحت که دارای اهمیت بسیار زیادی است، فیت و اندازه بودن لباس کار است. به این ترتیب لباس کار بایستی به‌صورت کامل بدن افراد را بپوشاند و اندازه و متناسب با اندام‌های بدن افراد تهیه شده باشد. زیرا تنگ یا گشاد بودن بیش از حد لباس‌ها مانع از انجام کار‌ها به درستی می‌شود.

بنابر‌این در هنگام خرید لباس کار راحت پیشنهاد می‌شود در صورتی که لباس کاری متناسب با سایز خود را پیدا نکردید، اقدام به دوخت آن نمایید. در این‌صورت لباس کار به‌طور دقیق متناسب با اندام‌های بدن و سایز شما خواهد بود. یکی دیگر از نکات خرید لباس کار راحت، توجه به اجناس خطر آفرین با توجه به شغل افراد است.

به‌طور مثال در شغل‌هایی که احتمال انفجار یا حریق وجود دارد، استفاده از لباس‌هایی که قابلیت اشتعال دارند و همچنین آویختن وسایل و آویزاننده‌هایی که از جنس سلونوئید ساخته شده‌اند که ممکن است در مجاورت وسایل اشتعال‌زا باعث ایجاد حریق شوند، خطرناک است. بنابراین توجه به وسایل خطرناک در کار نیز از مهم‌ترین نکات خرید لباس کار راحت است. یکی دیگر از نکاتی که در هنگام خرید لباس کار راحت بایستی مورد توجه قرار بگیرد، این است که در بسیاری از شغل‌ها ممکن است مواد و اشعه‌های مختلفی از وسایل ساطع شوند که برای پوست بدن افراد خطرناک باشند. بنابراین در چنین مواردی نیز توجه به جنس مناسب به منظور جلوگیری کردن از ورود مواد و اشعه‌های مضر نیز بسیار اهمیت دارد.

به‌عنوان مثال افرادی که در شرکت‌های تولیدات مواد شیمیایی و بهداشتی کار می‌کنند، بایستی از لباس کاری استفاده کنند که مانع از ورود و برخورد مایعات شیمیایی با پوست بدن می‌شود. به علاوه، در کار‌های دیگری همچون جوشکاری نیز که در آن‌ها اشعه‌های متعددی از سطح فلزات ساطع می‌شوند، استفاده از لباس کار مناسب به منظور جلوگیری از تابش اشعه‌های خطرناک به سطح پوست بسیار مهم و ضروری است.

از دیگر ویژگی لباس کار راحت می‌توان به محکم بودن آن اشاره کرد. به گونه‌ای که لباس‌های کار نباید به راحتی پاره یا خراب شوند؛ زیرا در صورت پارگی ممکن است خطرات متعددی همچون ورود مواد شیمیایی به پوست بدن، ساطع شدن اشعه‌های فرابنفش به سطح پوست و… سلامت افراد مشغول به کار را تهدید کند؛ بنابراین یکی‌دیگر از نکات خرید لباس کار راحت توجه به استحکام جنس آن است.

نکات مهم در زمان خرید لباس کار راحت

توجه به نکات خرید لباس کار راحت درهنگام خرید، دارای اهمیت بسیار زیادی است. از مهم‌ترین نکات خرید لباس کار راحت می‌توان به سایز لباس کار اشاره کرد. با‌توجه به آنچه پیش‌تر ذکر شد، استفاده از لباس‌هایی که گشاد‌تر یا تنگ‌تر از سایز افراد باشند، باعث می‌شود انجام کار‌ها برای افراد دشوار شود. البته در برخی از مشاغل استفاده از لباس کار‌های گشاد ممکن است به سهولت انجام کار‌ها بیانجامد.

اما این نکته در مورد تمامی مشاغل صادق نیست و در بسیاری از کار‌ها فیت و دقیقاً اندازه بودن لباس‌ها حائز اهمیت است. علاوه بر سایز لباس کار، یکی‌دیگر از نکات خرید لباس کار راحت که اکثر افراد در وهله اول بایستی به آن توجه کنند، جنس لباس است. جنس لباس کار باید به نحوی باشد که امکان شست‌وشوی مداوم را به افراد بدهد. همچنین در صورتی که لباس کار از جنس مرغوبی تهیه نشده باشد، ممکن است پس از چندین مرتبه شست‌وشو کیفیت خود را از دست بدهد و دیگر قابلیت حفاظت از بدن افراد را نداشته باشد.

جنس لباس

یکی‌دیگر از مهم‌ترین نکات خرید لباس کار راحت برای شغل‌هایی که دارای خطرات برق گرفتگی هستند، این است که این لباس‌ها بایستی از جنس غیررسانا و عایق تشکیل شده باشند. همچنین در این مشاغل وجود هر وسیله و آویزاننده فلزی مانند دکمه فلزی، زیپ، مارک فلزی و… ممکن است برای افراد خطر آفرین باشد. یکی دیگر از نکات خرید لباس کار راحت که ممکن است مورد توجه بسیاری از افراد قرار بگیرد، رنگ لباس کار است.

این مورد برای شغل‌هایی که ممکن است در تاریکی و شب انجام شوند صادق است. بنابراین افرادی همچون پاکبانان، رفتگر‌ها، پلیس‌ها، کارکنان شهرداری، آتش نشانان و‌… بایستی به این نکته که یکی از مهم‌ترین نکات خرید لباس کار راحت برای آن‌ها است، توجه ویژه داشته باشند.

جنس پارچه یکی از موارد مهم و تاثیرگذار بر قیمت لباس کار است. لباس کارهای تهیه شده با اجناس خاص خصوصا پارچه‌های عایق و غیررسانا قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های معمولی دارند. اما توجه به این نکته ضروری است که استفاده از لباس کار متناسب با شغل باعث کاهش خطرات احتمالی شده و صرف هزینه بیشتر در قبال حفظ سلامتی کاملا توجیه پذیر و ارزنده است.

نحوه دوخت لباس کار

علاوه بر تمام موارد ذکر شده، نحوه دوخت و تهیه لباس کار نیز از مهم‌ترین نکات خرید لباس کار راحت است. به این ترتیب لباس کار‌ها با توجه به شغل افراد بایستی نسبت به پارگی، ضربه، آسیب، خراش و… مقاوم باشند. در غیر این صورت ممکن است طول عمر آن‌ها پایین بیاید و افراد را در استفاده از آن‌ها دچار مشکل کند. بر‌اساس استاندارد الزامات سیستم مدیریت یا HSE لباس کار‌ها به دو صورت تهیه می‌شوند.

نکات هنگام خرید لباس کار راحت

توجه به رنگ لباس کار برای تعداد معدودی از مشاغل بسیار مهم است. این حالت اول به صورت یک روپوش برای بالاتنه و یک شلوار برای پایین تنه است و حالت دوم یک سرهمی است که در اکثر موارد با نام کاورال نیز شناخته می‌شود. بنابراین افراد بایستی قبل از خرید لباس کار خود اقدام به دریافت اطلاعات کافی در خصوص نوع لباس کار مناسب برای شغل خود کنند. زیرا یک تکه یا دو تکه بودن لباس کار نیز از جمله مواردی است که با توجه به شغل فرد دارای اهمیت بسیار زیادی است.

الیاف استفاده شده

از دیگر نکاتی که در باید هنگام خرید لباس کار در انواع مختلف از جمله لباس فرم اداری مورد توجه ویژه قرار گیرد، الیاف استفاده شده در لباس کار است. زیرا الیاف استفاده شده جزئی اصلی از لباس کار به‌حساب می‌آید که وظیفه محافظت از اجزای مختلف بدن را در هنگام بروز حادثه به عهده دارد. به‌عنوان مثال لباس افرادی که ممکن است در مجاورت حریق یا آتش قرار بگیرند، بایستی ضد حریق باشد تا در صورت بروز حادثه آسیبی به فرد وارد نشود.

به‌عنوان مثالی دیگر می‌توان لباس کار افرادی که در مجاورت وسایل برنده کار می‌کنند را مد نظر گرفت که بایستی دارای استحکام و مقاومت کافی باشد تا مانع از ایجاد بریدگی و آسیب در بدن فرد شاغل شود. همچنین انعطاف و استحکام لباس‌های کار دارای اهمیت بسیار زیادی است. به طوری که نباید در هنگام حادثه بافت و الیاف اصلی لباس کار به کل از بین برود. عدم توجه به نکات گفته شده باعث می‌شود که افراد ملزم به پرداخت هزینه‌های گزاف و اضافی برای تهیه لباس کار شوند.

لیست انواع لباس کار موجود در فروشگاه طراحان دوخت

همانطور که گفته شد لباس کار راحت باید ویژگی هایی مثل جنس مناسب، دوخت استاندارد و الیاف مناسب را داشته باشد تا فرد بتواند به راحتی کارش را انجام دهد و مانعی برای انجام آن نداشته باشد. شما میتوانید در سایت طراحان دوخت انواع لباس کار را مشاهده کنید و سپس سفارش خود را ثبت نمایید. لباس کارهای موجود در سایت ما به مطابق دسته بندی های زیر میباشد.

سخن پایانی

لباس کار جزئی بسیار مهم و ضروری در اکثر مشاغل است که عدم استفاده از آن ممکن است مشکلات متعددی را برای کارکنان به‌وجود آورد؛ زیرا لباس کار‌ها مخصوص به مشاغل مختلف از جنس و الیافی تشکیل شده‌اند که از بدن افراد در قبال خطرات رایج مشاغل محافظت می‌کنند. برای تهیه لباس کار توجه به نکات خرید لباس کار راحت دارای اهمیت بسیار زیادی است. در‌صورتی که پیش از اقدام به خرید لباس کار به دریافت اطلاعات کافی در خصوص ویژگی‌های لباس کار راحت و مهمترین نکات هنگام خرید لباس کار راحت بپردازید از پرداخت هزینه‌های گزاف و اضافی مبرا خواهید بود. متن بالا دارای مطالب و اطلاعات کافی برای خرید لباس کار راحت است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *