وبلاگ

مزایای استفاده از لباس فرم رستوران وراهنمای انتخاب بهترین لباس فرم رستورانی

مزایای استفاده از لباس فرم رستوران

فرقی نمی‌کند که یک رستوران لاکچری یا یک رستوران معمولی هستید، طبق علم تجارت شما به لباس فرم رستورانی برای پرسنل خود نیاز دارید. پرسنل شما و وضعیت ظاهری آن‌ها اولین چیزی است که مورد قضاوت قرار می‌گیرد و معرف برند شماست. هنگامی که مشتری وارد رستوران می‌شود در یک‌صدم ثانیه تصویر اولیه‌ای از برند شما در ذهنش نقش می‌بندد که متأثر از دکوراسیون داخلی و ظاهر کارکنان شماست. مزایای استفاده از لباس فرم رستورانی تنها شامل رستوران‌های بزرگ و زنجیره‌ای نیست این مورد در رستوران‌های کوچک نیز اهمیت دارد و میتواند باعث تاثیر مثبت در مشتریان، ماندگاری در ذهن آن‌ها و حتی افزایش احتمال مراجعه مجدد شود. در این مطلب به بررسی مزایای استفاده از لباس فرم رستوران برای پرسنل آن میپردازیم.

اهمیت لباس فرم در موفقیت رستوران

شاید فکر کنید لباس کار در مشاغل مختلف آخرین فاکتوری است که می‌تواند روی قضاوت مشتری از سطح کیفی رستوران اثر‌گذار باشد. اما در دنیای رقابتی صنعت رستوران‌داری، توجه به همین جزئیات ظاهراً ساده است که می‌تواند رستوران شما را در صدر رستوران‌های موفق نگه دارد. آنچه موفقیت یک برند را تضمین می‌کند «خلاقیت» و «تمایز» است. با طراحی و انتخاب یک لباس فرم جذاب که معرف ویژگی‌های برند شماست، می‌توانید حرفه‌ای بودن خود را در همان نگاه اول ثابت کنید.


در بلاگ طراحان دوخت بیشتر بخوانید: لباس کار حراست و نگهبانی چه ویژگی باید داشته باشد؟


مزایای استفاده از لباس فرم رستوران

همان‌طور که در بالا گفتیم، استفاده از لباس فرم در صنعت رستوران‌داری به فاکتوری مهم در جذب مشتری تبدیل شده است. در اینجا به چند مورد از مزایای استفاده از لباس فرم رستوران اشاره می‌کنیم:

  • لباس فرم معرف برند شماست

برند شما باید در هر جنبه‌ای از سازمان، از جمله غذا، منوها، دکوراسیون و لباس کارکنان قابل مشاهده باشد. پرسنل رستوران شما، سفیران سخنگوی برند شما هستند. چه یک رستوران معمولی باشید که روی لباس فرم کارکنان شعار رستوران را بنویسید، چه رستورانی زنجیره‌ای و چند ستاره که لباس فرم رسمی‌تری داشته باشید؛ این لباس فرم است که فضای حاکم بر رستوران شما را توضیح می‌دهد.

  • لباس فرم شناسایی کارکنان را آسان می‌کنند

اگر مشتری چیزی لازم داشته باشد، باید بتواند در کمترین زمان ممکن، پرسنل شما را شناسایی کرده و درخواست خود را مطرح کند. اگر پرسنل لباس متحد‌الشکل نداشته باشند، تشخیص آن‌ها سخت خواهد شد؛ در حالی که لباس فرم کمک می‌کند مشتری با یک نگاه کارمندان را تشخیص دهد.

  • لباس فرم در کارکنان احساس تعلق ایجاد می‌کند

علاوه بر اینکه لباس فرم بر مشتری تأثیرگذار است، روی کارکنان نیز تأثیر خواهد داشت. کارکنان در هر شیفت کاری با پوشیدن لباس مخصوص، این احساس را خواهند داشت که به یک مجموعه تعلق دارند. این احساس تعلق باعث ایجاد اعتمادبه‌نفس و احساس رضایت درونی می‌شود و راندمان کاری را بالا خواهد برد.

  • لباس فرم یک محیط حرفه‌ای ایجاد می‌کند

یکی از مزایای استفاده از لباس فرم رستوران این است که کارمندان با پوشیدن لباس فرم یک‌دست در کنار یکدیگر احساس می‌کنند که همگی در یک تیم هستند. لباس فرم می‌تواند به ایجاد یک فضای حرفه‌ای کمک کند و به کارمندان القا می‌کند که باید برای انجام یک کار عالی با هم همکاری داشته باشند.

راهنمای انتخاب لباس فرم رستوران

گفتیم که لباس فرم کارمندان، گویای ارزش‌های مدیریتی شماست. مسلماً انتخاب یک لباس مناسب برند که اهداف برند و چشم‌انداز شما را نشان دهد، کار دقیق و حساسی خواهد بود. حالا می‌خواهیم نکاتی را شرح دهیم که در این تصمیم‌گیری حساس به شما کمک کند بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

  • لباس فرمی را انتخاب کنید که پیام شما را منعکس می‌کند

مانند هر شغل دیگری، استایل لباس فرم، سبک کاری شما را معرفی خواهد کرد. آیا رستوران شما یک محیط دنج و خودمانی است؟ آیا یک رستوران لاکچری هستید که مشتریان خاصی را جلب می‌کنید؟ آیا به مشتریانی از یک طبقه مشخص مانند هنرمندان، دانشجویان، خانواده‌ها و … سرویس می‌دهید؟ هر کدام از این اهداف را که داشته باشید، استایل لباس فرم شما تغییر خواهد کرد.

  • لباس فرمی را انتخاب کنید که با فضای شما سازگاری داشته باشد

رنگ‌ها پیام‌های مختلفی را منتقل می‌کنند. به عنوان مثال برای بسیاری از افراد رنگ آبی و سبز نمادی از مراقبت و آرامش است؛ برای همین از این رنگ‌ها در بیمارستان بیشتر استفاده می‌شود. در مقابل رنگ زرد و قرمز نمادی از سرگرمی و محیطی انرژی‌بخش است. این رنگ‌ها برای کافی‌شاپ‌ها، فست‌فودها و رستوران‌های دنج و صمیمی مناسب‌تر هستند.

  • اگر به دنبال یک محیط خاص هستید که از کلیشه‌های یکنواخت دور باشد و محیط هنری و جذاب ایجاد کنید، ترکیب رنگ بنفش و سبز می‌تواند یک انتخاب شگفت‌انگیز به شمار رود.
  • اگر رستوران شما فضایی سنتی دارد، رنگ‌های آبی فیروزه‌ای، خاکی و سفید، رنگ‌های مناسبی خواهند بود. رنگ‌های تیره مانند مشکی، سرمه‌ای یا آبی کاربنی، رنگ‌های رسمی‌تری هستند که برای رستوران‌های لاکچری توصیه می‌شود.

به همین ترتیب می‌توانید با کمک گرفتن از روان‌شناسی رنگ‌ها و فضایی که برای برند خود در نظر دارید، رنگ مناسبی را برای لباس فرم کارکنان خود پیدا کنید.

  • راحتی را در انتخاب لباس فرم اولویت قرار دهید

کارکنان شما باید زمانی طولانی، در محیطی گرم و شلوغ کار کنند؛ در نتیجه پارچه لباس باید از موادی انتخاب شود که سبک و خنک باشد. پرسنل رستوران معمولاً با غذا و نوشیدنی سروکار دارند و لباسشان زود لک و کثیف می‌شود، بنابراین پارچه لباس آن‌ها باید راحت شسته و اتو شود.

ترجیحاً از پلاستیک و نایلون در طراحی لباس استفاده نکنید. لباس کار باید راحت باشد، همیشه تمیز به نظر برسد، قابل شستشو بوده و متناسب با سایز پرسنل تهیه شود. لباس تنگ یا بیش از حد گشاد، روی سرعت کارکنان اثر گذاشته و باعث دیر رسیدن غذا به دست مشتری و نارضایتی خواهد شد.

  • موقعیت شغلی پرسنل را به هنگام انتخاب در نظر بگیرید

پرسنل شاغل در رستوران مسئولیت‌های متفاوتی بر عهده دارند. برخی مسئول استقبال و راهنمایی مشتریان هستند، برخی وظیفه تمیز کردن میز‌ها و محیط را بر عهده دارند و عده‌ای نیز در بخش آماده‌سازی و طبخ غذا فعالیت دارند. هرکدام از این مسئولیت‌ها، الزاماتی دارد که در تهیه لباس فرم باید به آن دقت کنید. کسانی که مسئولیت تهیه غذا را بر عهده دارند باید ترجیحاً لباسی سفید بپوشند که آلودگی را زود نشان دهد، و حتماً کلاه داشته باشند. کسانی که مسئول نظافت و تمیز کردن محیط هستند، باید لباسی تیره داشته باشند که با پاشیدن آب یا مایع تمیزکننده لک نشود. همچنین پرسنل مسئول استقبال و راهنمایی مشتریان و سرو غذا باید ظاهری آراسته داشته باشند و یونیفرم آن‌ها تمیز و مرتب باشد.


در بلاگ طراحان دوخت بیشتر بخوانید: نحوه شستشو و نگهداری لباس و مانتو فرم اداری


جمع‌بندی

مزایای استفاده از لباس فرم رستورانی بسیار زیاد است اما از مهم‌ترین مزایای آن میتوان به تاثیرگذاری مثبت بر برند رستوران، تاثیر مثبت بر روحیه کارکنان و افزایش حس همکاری در فضای کار اشاره کرد. در انتخاب این لباس باید به فاکتورهایی مانند رنگ و نوع پارچه، استایل کلی و راحتی توجه داشته باشید. کارکنان باید در این لباس احساس برازندگی، چالاکی و سبکی داشته باشند. همکاران ما در طراحان دوخت آماده‌اند که با توجه به سلیقه و سبک کار شما، بهترین پیشنهادها و مشاوره‌ها را در اختیارتان بگذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *